Jes Gram-Hansen er flyttet til Schweiz
SAP skal meget gerne forlænge kontrakten med det danske SAP Extreme Sailing Team, der har et årligt budget på mere end ti mio. kroner. Læs interview.
Jes Gram-Hansen er til fart. Om sommeren kører han i sin Porsche, han købte i 2007 i Valencia under America's Cup, og fartbøder har han fået en del af.
Når det skal gå langsommere, kører han i en toptunet Pegeut 207 med ekstra hestekræfter, hjem til Schweiz, hvor han er flyttet til af forskellige årsager.
Til søs går det også stærkt i den 1,25 ton lette Extreme 40, når han sejler stævner otte steder ude i verden i Extreme Sailing Series på tredje år.
SAP skal meget gerne forlænge kontrakten med det danske SAP Extreme Sailing Team, der har et årligt budget på mere end ti mio. kroner.
Jes Gram-Hansen, der driver holdet med den anden ejer, Rasmus Køstner, har da også otte ansatte, heraf tre sejlere, dertil følger bådebygger, fører af gummibåd og praktisk person, samt PR-folk.
Vigtig kontraktforlængelse
Det danske hold håber meget på en ny treårig millionkontrakt med SAP på mindst 30 mio. kroner. Jes Gram-Hansen vil ikke sige så meget om mulighederne, men han er positiv, selvom holdet ligger midt i feltet, mens de for tre år siden, sagde at de ville vinde serien i 2014.
- Men vi er i gang med forhandlingerne med SAP. Jeg tror det ser rimeligt positivt ud, men man skal jo ikke sælge skindet før bjørnen er skudt. Men vi kan blandt andet se, at SAP bruger VIP-programmet mere og mere og det er positivt, siger en af landets bedst betalte sejlere, der er SAPs ansigt ud til, som også den SAP-støttede Andy Roddick er det i tennis. Jes Gram-Hansen har derfor været i SAPs VIP-loge Wimbledons centercourt-anlæg.
- Jeg interesserer mig meget for tennis, så det var en stor oplevelse, siger han da vi møder ham på en café i det indre Aarhus.
Det er da også dyrt at sende RIB og den sølvgrå Extreme 40 rundt i en 40 fods container, når der sejles i Singapore, Oman, Kina, Portogal og Australien til december.
Karrieren blev grundlagt i matchrace, hvor han og Rasmus Køstner og Christian Kamp vandt flere World Cup-stævner i matchrace og dannede besætning for den flerdobbelte America's Cup-vinder, Russell Coutts, CEO for America's Cup-vinderne Oracle Racing Team.
Lægesønnen fra Risskov, i det nordlige Aarhus, uddannede sig som folkeskolelærer, men han arbejdede meget kort tid på en skole, før sejlsporten tog over.
Vil sejle A-Cat og M32
Holdet har to Extreme 40-både, men den ene bruges af IT-virksomheden til VIP-sejladser i blandt andet Portugal, Tyskland og New York og båden de bruger til de otte stævner i hele verden er konstant i en container på vej mod en ny havn.
- Vi må kun træne om onsdagen, altså dagen før vi starter vores fire dages stævne, derfor mangler jeg som rorsmand, timer på vandet. Derfor arbejder vi nu på at anskaffe tre A-Cats, som jeg og de andre fra holdet kan træne i på skift. Vi overvejer også at prøve M-32 katamaranen i et stævne i år, og hvis det danske erhvervsliv vil støtte vores satsning i den bådtype, vil vi også være med i serien og der få timer på vandet, men det kræver mindst 800.000 kroner for at etablere sig i serien, siger 42-årige Jes Gram-Hansen, der fra 2005 til 2007 var rorsmand i America's Cup, hvor han var kendt for at være den bedste starter i hele feltet.
Dyr kæntring
- I de store America's Cup-både på 85 fod vidste jeg dybt i mig selv, hvordan den skulle sejles, der trænede vi 300 dage om året på vandet, men vi har kun haft to år i Extreme 40eren, hvor vi kun er på vandet 30-40 dage på vandet om året. Dertil kommer at flerskrogsejlads er noget helt andet, med en lille ændring kan farten ændres fra ni til fjorten knob, sådan er det ikke ligefrem i en kølbåd, siger Jes Gram-Hansen.
I Oman blev holdet nummer fire og var utroligt tæt på at vinde hele stævnet og sidste år kom Aarhus-holdet på podiet tre gange og sejleren tror stadig at holdet kan vinde en af de otte stævner, hvor der i november sluttes af i Australien, Sydney.
Mens hvor holdet sluttede af i Brasilien sidste år, hvor de kæntrede og ødelagde deres kulfibermast til 250.000 kroner. En mast, der ikke kan forsikres. Den danske sejler var en af de få, der ikke røg de syv meter ned fra pontonen.
- Efterhånden har vi forståelsen af hvad der er vigtigt, når vi sejler i serien, nu skal vi ikke kun gøre det i 40 procent af tiden, men i 90 procent i tiden, som vinderne Alinghi, der har erfaring i flerskrogs-sejlads i ti år, men på en god dag slår vi alle og det har vi vist mange gange, siger Gram-Hansen, der nogle gange mister kontrollen på Extreme 40eren, der kan sejle over 30 knob.
- Vi sejler jo tæt på land, så vinden kan let skifte 50 grader og vindstyrken kan gå fra 2 m/sek. til 10 m/sek. på ingen tid og når først roret kommer ud af vandet, så sejler båden sig selv. At styre sådan en båd foregår på et knivsæg, mellem kontrol og ikke kontrol.
Rasmus Køstner svømmede fornylig 3.8 km, cyklede 180 km og løb 42 km i tiden 10 timer og 9 minutter i en Ironman. Imponerende. Vi håber også de fremover igen er at se på podiet i Extreme Sailing Series, som de var det sidste år.