Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
U-reglen blev flittigt brugt ved NM i OK-jolle i Præstø forleden. Foto: Mogens Carrebye

Baneleder: Blidere start U-regel bliver populær i Danmark

Det vurderer national baneleder Kim Elmegaard, der har haft succes med reglen ved DM i Drage og NM i OK-jolle. U-regel er en tand mildere end sort flag.

Af Troels Lykke |

ISAF kom med U-reglen i 2014 og det ser ud til at den bliver populær i Danmark på kapsejladsbanerne.

- Mit gæt er at ISAF er kommet med U-reglen fordi det er en lempelse af startregel 30.3, der kaldes for sort flag. Pointen med U-reglen er man stadig ikke må være over startlinjen et minut før start og gennemføres sejladsen så er man disket uden en høring, men hvis banelederen udsætter eller laver en generel tilbagekaldelse, så har sejleren lov til at starte igen i samme sejlads, modsat sortflags-reglen, forklarer Kim Elmegaard til minbaad.dk.

Han mener at reglen er kommet for at blive.

- Jeg tror den vil blive brugt en del i Danmark. Og mine erfaringer fra DM i Drage og NM i OK-jolle viser at U-reglen har været god nok til at sejlerne lige slipper foden på bremsen et minut før start, siger Kim Elmegaard.

Men hvad hvis sejlerne bliver ved med at tyvstarte, hvad gør du så?

- Jamen så ryger det sorte flag op, forklarer banelederen, der synes godt om den nye U-regel.

- Jeg tror at ISAF er kommet med U-reglen fordi det ikke er sjovt at ligge og vente en time på næste sejlads. Det handler om at få folk ud at sejle.

U-reglen ifølge ISAFs regelbog:

If flag U has been displayed as the preparatory signal, no part of a boat’s hull, crew, or equipment shall be in the triangle formed by the ends of the starting line and the first mark during the last minute before her starting signal. If a boat breaks this rule and is identified, she shall be disqualified without a hearing but not if the race is restarted or resailed or postponed or abandoned before the starting signal. This changes rule 26.    

content-loader
content-loader
content-loader