Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Black Marlin mangler stadig at få apteret kahyt. Så vil den veje 200 kilo mere, oveni de 1450 kilo. Foto: Troels Lykke

Ny 31 fods trimmaran kom først i Silverrudder

Kun 12 minutter manglede den 47-årige bådebygger Jan Andersen fra Sydfyn for at slå sin egen Silverrudder-rekord i ny selvbygget trimmaran, Black Marlin i kulfiber.

Af Troels Lykke |

Hurtigste båd i tiden 15 timer og 48 minutter, præstede den nye trimaran, med de høje smalle pontoner. Fræk ser den ud.

- Jeg prøvede bare at sejle så sikkert som muligt i starten. Jeg har jo kun været ude i båden en håndfuld gange inden, så jeg ville ikke satse alt for meget. Og så sejlede jeg jo forbi ham, der kæntrede, så den primære taktik var bare at komme igennem uden nogle materielle skader, fortæller Jan Andersen til silverrudder.com

Men efter Lillebælt kunne bådebyggeren fra Ballen godt se, at trimaranen Black Marlin, lå godt i vandet.

- Vi havde sejlet en del på kryds ved Fyns Hoved, og det var selvfølgelig lidt intenst i en helt ny båd, man ikke kender så godt, men omkring Middelfart kunne jeg godt se, at den kunne klare det hårde vejr, så den fik lidt ekstra gas. Jeg var jo også ved at blive lidt træt, og ville gerne hjemad, griner Jan.

Silverrudder var egentlig ment som den store test for Jans One Off trimaran, og det var en tilfreds bådebygger, der kunne se sit hjemmeprojekt lykkes.

- Der mangler en del af apteringen, så båden var lidt lettere, end den skal være. Det gjorde jo lidt, at den ikke kunne få fuld gas, når vinden var til det, men alt i alt har den jo klaret sig glimrende, fortæller Jan Andersen fra Ballen på Sydfyn.

Ikke færdigbygget

Til minbaad.dk uddyber Jan Andersen, at han regner med at vægten stiger fra 1450 kilo til 1650 kilo når apteringen i kahytten er færdig.

- Faktisk ved jeg ikke præcist hvad båden vejer, men det er omkring 1400-1500 kilo forklarer han om den 31 fods båd, som han har været 18 måneder om at bygge, også masten har han selv bygget.

- I forhold til Barracuda på 30 fod (rekordbåd i Silverrudder, red.) så er pontonerne højere, men smallere. Det var første gang han var ude i hårdt vejr i båden, men han var da oppe og sejle 18 knob. Den nye Black Marlin krænger mere, og tæsker af sted i let luft i forhold til Barracuda, jeg havde før, siger han.

Og med hensyn til de sølle 12 minutter, han manglede for at slå sin egen rekord, tager han det ganske stille og roligt.

- Nu er det jo min egen rekord, så det hjælper selvfølgelig på det, men havde jeg kendt båden lidt bedre inden start, og havde jeg vidst, at den sejlede så godt, så havde jeg helt sikkert slået rekorden, siger Jan Andersen.

Skabt med lokale materialer

Båden er skabt med lokale materialer fra HF Industri & Marine i Svendborg. Et firma, der støtter op om verdens største singlehand-sejlads og derfor udstiller i hallen på havnen med epoxy, lak, glasfiber, kulfiber og maling bl.a.

Om materialerne til Black Marlin forklarer Thomas Fokdal fra HF Industri & Marine til os på havnen:

- Jo mindre materialer, jo lettere bliver den, men stadig skal skroget og mast være stiv. Så derfor er båden bygget i PRO-SET epoxy, der tilhører den professionelle del af West-System. Den er lavet med biaxial kulfiber fordi der får du den høje stivhed og opnå lavere vægt. Samtidig ligger fibrene 45 grader på hinanden, en type måtte man bruger i dag, når man skal opnå styrke, stivhed og lethed. Specielle steder i kulfibermasten bruger UD - Uni Directional (fiber kun i en retning), hvilket egner sig til mastebyg, da du får stivhed, når du lægger et vist antal gram kulfiber.

Bådebygger Jan Andersen stryger af sted i Svendborg.

Ny dansk trimmaran i kulfiber og med sejl fra Ullmann Sails i Aarhus.

content-loader
content-loader
content-loader