Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Til NM i 2014 i Oslo var 109 Expresser med. Foto: Simon Wittrup
Kapsejlads
HC Erbs holder bådmedierne konstant opdateret om klassen. Smart. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Tjekket løjgang på H.C. Erbs Express. Bådtypen er kult i Oslo og Horsens.
Kapsejlads
Ikke ståhøjde, men O.K. plads i den svenske båd. Især forkahytten er stor.

Konge-effekt i Express - portræt af svensk båd

Flere og flere dyrker ræs i Albin Express fra 1979. Den usnobbede Kong Harald er en af dem, men også Hans Christian Erbs er til klassebåds-sejlads i bådtypen i Horsens.

Af Troels Lykke |

Næsten 1150 Albin Express er der bygget. Expressen, som den blot kaldes, var i sin tid, et svar på den amerikanske J/24, med hvilken den har mange fælles træk.

Expressen er dog med sine 7,77 meters længde, noget længere og smallere, og har en tungere køl, hvilket resulterer i en noget højere stabilitet. Fribordet er også højere og giver god plads i kahytten, dog langt fra ståhøjde til en voksen person.

- De første 1050 blev bygget på to år i Sverige i 1979 og 1980 hos Albin Marin. Det gik virkelig stærkt, bådene blev især solgt til Sverige, men også Norge, Sverige, Finland og Tyskland købte bådene som billig selvbyg, derfor er de forskellige i kahytten, selv har jeg afmonteret mine ret slidte og grimme skabe og købt stofposer ind fra North Sails til 1.300 kroner istedet, også for at gøre båden lettere, fortæller den danske Express-formand Hans Christian Erbs, der har inviteret os om bord på sin velholdte båd fra 1979, to dage efter han havde vundet Express-løb med fem både i Aarhus 2Star, med sin gast Klaus Lauridsen.

De seneste 15 nybygninger af den svenske bådtype, blev produceret fra 2000 til 2012. Både der i dag let handles til op mod 350.000 kroner inklusiv landevejstrailer, erfarer BådNyt, der mødte Express-sejlere i Oslo.

Kult og kongebåd i Norge

Nu er der svenske kræfter, der arbejder for at bådtypen, atter skal bygges og salgsprisen forventes at ramme omtrent 400.000 kroner. Og nybygningerne skyldes ikke mindst, at båden er blevet kult i Oslo, hvor 42 Expresser hver uge sejler aftenkapsejlads.

Den store popularitet skyldes ikke mindst, at kong Harald, trods sine 78 år, er yderst aktiv hver uge, hvor han er rorsmand på en ældre Express fra 1980. Nordisk Mesterskab sejlede kong Harald også, hvor han tog en 4. plads blandt 109 både. I Danmark sejler flere og flere også i Expressen.

I dag sejler der 20 Expresser til et DM, dog støttet med 4-5 tyske hold. Mesterskabet holdes typisk på Fyn eller Jylland, hvor bådtypen især findes i Sønderborg, Svendborg, Nyborg, Horsens og Aarhus. Men tilbage i 2003 var der fx kun syv både til et DM. Og i dag er der 75 aktive Expresser med et DH-målebrev i Danmark.

- Der er så meget efterspørgsel på en brugt Express at det er svært at finde en god en til kapsejlads, der var en fornylig til salg og den blev solgt på en uge. Der findes dog et pænt stort udbud i Sverige, hvor min ven fra Vejle Jesper Nørbo Sørensen og jeg har købt en Express til 16.000 kroner i Sverige, den vil vi sætte i stand og sælge til en i Danmark. Faktisk gør vi meget for at finde både til nye, der vil ind i klassen eller låne dem en båd til et stævne, hvis de vil se hvordan den er at sejle, forklarer Hans Christian Erbs, der blev dansk klassemester i 2012. Seneste mester er Morten Arndal fra Horsens. Han har nu vundet flere gange.

Stærkt skrog

Brugte både bliver ikke bløde i skroget, fordi de er bygget enkeltskroget uden balsatræ imellem, men mastefoden skal ofte skiftes, tit er de trykket helt ned i dækket. Bundstokkene skal også sidde fast ellers kan kølen slingre, når man sejler, men den falder ikke af.

Mange svenskere har faktisk sejlet på klipperne uden at kølen faldt af, forklarer Hans Christian Erbs, der anbefaler at man køber fra 75.000 kroner, hvis man ikke selv skal fikse for meget på båden og koster en brugt 90.000 kroner er den vældig kapsejladsduelig og et et år brugt stel sejl, fås for cirka 15.000 kroner.

I klassen bruger man kun en spiler, et storsejl og kun én fok, modsat mange andre bådklasser, der har en hårdtvejrsfok og letvejrsfok eller en fok og en genua. Et nyt stel sejl til Expressen koster dog alligevel fra 32.000 kroner. Og nye sejl det har Hans Christian Erbs, hvor hele kahytten flyder med nye North Sails, kan vi se fra cockpittet.

- Jeg skifter typisk hvert år og sælger derefter sejlene, forklarer sejleren, der sejler Express på 12. år med gasterne, der også tæller Bjarne Pedersen, Jacob Nicoajsen og Jørgen Mortensen. I alt må der være op til fem personer på båden til klassesejlads, men den samlede mandksabsvægt skal være under 385 kilo. Bådenr ikke har hængestropper, skal da også sejles så flad som muligt på kryds og Horsens-sejleren, der til dagligt bor i Aarhus, er musiklærer og spiller trompet og synger, har da også fået ført hækstaget tilbage til rorsmandens plads.

Skal sejles oprejst

- Expressen skal på kryds sejles så oprejst som muligt ellers så driver den. Typisk sidder vi tre i cockpittet og en sidder på dækket. Og vi reber ikke storsejlet og kan faktisk sejle med det uden reb i, i op til 15 m/sek., vi flader bare storsejlet totalt og arbejder med storsejlet, siger han om båden, der klarer sig bedst i forhold til andre både i mellemluft, hvor den går stærkt og højt. Når der bølger skal man sørge for at gå lavt til vinden, så den ikke specielt overriggede båd kan komme gennem søen. Og fokkens skødeskinner, der er sat på tværs af båden, skal skødes helt ud, forklarer sejleren.

- På læns er den også stabil med spiler, bare man ikke sejler helt plat læns, for så kan den godt pendle, siger Hans Christian Erbs, der også sejler tursejlads med kæresten, Henriette. Det bliver dog ikke til så meget, for den 1,8 ton båd, der har et praktisk centerløft, står typisk på trailer.

- Men vi har været på tursejlads. Expressen har en virkelig stor forkahyt. Jeg synes båden er et attraktivt kompromis mellem en kap- og tursejler og til billige penge. Cockpittet er kæmpe stort og man sidder godt på det brede dæk, når man krydser og båden er let at håndtere med en lille fok på. Samtidig er den levende i forhold til en H-båd.

Express – svensker fra 1979

Design Peter Norlin

Længde 7,77 m

Bredde 2,49 m

Dybgang 1,49 m

Vægt 1.800 kg

Vægt 800 kg

Storsejl og fok 32,5 m2

Spiler 45,00 m2

Nyt stel sejl fra 32.000 kr.

Besætning maks 5 personer

Maks. mandskabsvægt 385 kg

Antal bygget 1.150 stk.

Expresser i Danmark med målebrev 75 stk.

Brugtpris i god stand fra 75.000 kr.

Nypris sejlklar 400.000 kr.

Dansk Express klub www.albin-express.dk

 

content-loader
content-loader
content-loader