Dansk el-foldepropel på Hanse 315 med dansk Jefa-ror
Jefa i Greve har udviklet ror med Torqeedo el-motor med Hanse Yachts. Se det på hanseboot i Hamborg lige nu. Foldepropellen på roret er udviklet af Flexofold i Egtved.
Fire stærke, men kostbare lithiumbatterier sørger for strøm til 4 kw elektrisk Torqeedo motor, der vil kunne yde en topfart på 6,1 knob, sat på dansk Jefa-ror med dansk Flexofold-foldepropel.
I roligt vejr, og med 4 knobs fart, er der strøm til cirka 30 sømil, lover Hanse Yachts Florian Nierich, der optræder i videoen i toppen af artikel.
Han fortæller at der med en E-motion Rudder Drive er flere fordele i forhold til en dieselmotor.
El-motor med batterier er fx samlet set 100 kilo lettere i forhold til en dieselmotor, der er ingen larm, ingen lugt fra diesel, ingen vedligeholdelse og man slipper for et sejldrev.
Batterier lades op på tre timer
- Men det er ikke en billigere løsning end en dieselmotor, da batterierne er dyre, siger Floriean Nierich til minbaad.dk, da vi møder ham på hanseboot i Hamborg. En udstilling, der slutter på søndag.
Batterierne lades fuldt op på kun tre timer. Og undervejs kan man også lade batterierne op ved at lade propellen dreje rundt.
Roret fra Jefa i Greve sørger for direkte styring, da det sidder helt yderligt på roret.
- Vi laver kun systemet til Hanse 315 indtil videre, siger Florian Nierich.
Hanse-bådene forhandles af Reese Marin i Aabenraa, dem kan man også møde på udstillingen.
4 dyre lithiumbatterier erstatter dieselmotoren. Fotos: Troels Lykke
Sådan styres el-motoren fra tyske Torqeedo. Her kan man se hvor meget batteritid, der er tilbage.
Jefa har udviklet roret i samarbejde med Torqeedo og Hanse Yachts.