Tyskerne er vilde med danske øer
Godt nyt til danske havne. Flere danske øer er store på gourmet og lokale råvarer. Derudover rummer øerne en fred og ro, som rammer lige ned i tyskernes feriebehov.
Antallet af tyske overnatninger i Danmark har været i vækst de seneste to år. Og selv om 2015 var et rekordår for dansk turisme, tyder det ifølge Visit Denmark på, at 2016 bliver endnu bedre. Specielt når det gælder vores tyske naboer, der i den grad har fået øjnene op for det danske turismeprodukt og ikke mindst de danske øer.
”Vi oplever en stærkt stigende interesse for Danmark på det tyske marked, og her spiller øerne en nøglerolle, fordi de så at sige kondenserer Danmarks styrker. Det er her, at stressen bedst fortager sig, det er her, trygheden er størst, og det er her, de smukkeste oplevelser findes. I en tid, hvor den tyske rejselyst er stigende mod nord, har vi den fordel, at Danmark og danske øer er let tilgængelige, hvilket vi kan aflæse i efterspørgslen og i bookingtallene,” siger Lars Ramme Nielsen, der er VisitDenmarks markedschef i Tyskland.
Den store interesse fra Tyskland har fået VisitDenmark til at teame op med ferieboligudlejeren Novasol og Dansk Ø-ferie, som er en bookingportal drevet af rederiet Færgen, der står for sejladsen til en lang række af de danske øer.
De tre parter har netop afholdt et informationsarrangement om Dansk Ø-ferie, som i en tysk version gør det muligt for tyske turister at booke både transport, ophold og oplevelser hjemmefra.
Eventen foregik i Hamborg og havde deltagelse af 60 journalister og rejseoperatører samt repræsentanter fra henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Lolland, Langeland, Fyn, Læsø og Ærø, som alle præsenterede sig selv via forskellige former for underholdning, musik og smagsprøver.
”Arrangementet viste meget tydeligt, at de danske øer i fællesskab har noget helt unikt at tilbyde det tyske marked. Mange af øerne er store på gourmet og lokale råvarer, ligesom forholdene til aktive ferier i høj grad er til stede. Derudover rummer øerne en fred og ro, som rammer lige ned i tyskernes feriebehov, og derfor ser vi stor mening i, at de danske øer præsenterer sig i samlet flok frem for at konkurrere om opmærksomheden enkeltvis,” siger Lindy Kjøller, der er salgs og marketingchef i rederiet Færgen.