Batteriteknologi gør lette el-motorer mere attraktive
- Batteriteknologien har i dag bedre performance og lavere pris, til avancerede lithiumløsninger eller de billigere og tungere gel- og AGM-batterier, lyder det fra solbaaden.dk i Ry. Se priser.
Piller man den gamle diesel- eller benzinmotor ud, kan man med få modifikationer genbruge motorfundamentet og den eksisterende skrue og skrueaksel som basis for en LYNCH-elmotor, som med 6 modeller dækker hele spektret af både op til 12-15 tons.
Høj ydelse med meget lav vægt
LYNCH-motorerne forhandles af firmaet Solbaaden APS i Ry, og her fortæller indehaver Henry Thomsen:
“LYNCH-motorerne har en unik ydelse takket være den særlige motorkonstruktion, den såkaldte pandekage-motor, som Cedric Lynch fik patent på i 1988. Her er traditionel rotor og stator erstattet af tynde plader med hhv vindinger og magneter, og der giver en ekstraordinært høj ydelse for denne kompakte og lette motor.”
LYNCH-patentet er benyttet i mange forskellige applikationer, blandt andet de første elektriske motorcykler, og så altså i bådmotorerne. LYNCH-programmet har marine-motorer på 2,5, 5, 8, 13, 16 og 26 kW.
“Det muliggør erstatning af motorer helt op til 60-70 HK. Og selv det største motorsystem på 26 kW vejer kun 65 kg. i alt - fordelt med 30 kg på motoren og 35 på motorstyringen.”
Kan jeg komme hjem igen?
Den allerstørste fordel ved elektrisk fremdrift er komforten, både ved selve sejladsen og ved alt det, der kommer før og efter. “Forestil dig at sejle helt stille uden os og forurening, uden at skulle bekymre dig om oliestand og kølevandsfiltre, uden mærkelige lugte,” fortsætter Henry Thomsen.
“Og du starter båden ved at sætte nøglen i og skubbe til gashåndtaget. Ingen opvarmning, ingen utætte slanger eller hostende udstødning,” forklarer Henry Thomsen
Men hvad med rækkevidden? Det vil jo være et vigtigt issue for mange bådejere, og klart et af de punkter, hvor elektrisk fremdrift har haft et svagt punkt. Her er batterierne jo det springende punkt.
Bedre batteriteknologi
Henry Thomsen:
“Batteriteknologien udvikler sig heldigvis meget hurtigt med stadig bedre performance og lavere pris, hvad enten man vælger de avancerede lithiumløsninger eller de billigere og tungere gel- og AGM-batterier. I dag er det overkommeligt at udstyre en båd med lidt overkapacitet på batterisiden, så man typisk har 30-40 % mere power, end man rent beregningsmæssigt skulle få brug for.”
Solbaaden APS tilbyder uden beregning rådgivning omkring batteribehov og andre spørgsmål vedr. overgang til e-power.
Priser
Se priseksempler fra solbaaden.dk: Batteribank, der medfølger gratis Yellowtail - 24V - 2,5 kW
Sejlbåde 25 fod,
motorbåde 1,8 t.
45.200,-
2 stk 12V 150 Ah Vision AGM-batterier = 3,6 kWh *)
Marlin 5 - 48V 5 kW
Sejlbåde 30 fod,
motorbåde 3 t.
45.200,-
4 stk 12V 120 Ah Vision AGM-batterier = 5,8 kWh *)
Marlin 8 - 48V 8 kW
Sejlbåde 35 fod,
motorbåde 5 t.
49.800,-
4 stk 12V 150 Ah Vision AGM-batterier = 7,2 kWh *)
Marlin 13 - 72V 13 kW
Sejlbåde 45 fod,
motorbåde 9 t.
59.400,-
6 stk 12V 120 Ah Vision AGM-batterier = 8,6 kWh *)
Swordfish 16 - 48V 16 kW
Sejlbåde 60 fod,
motorbåde 12 t.
76.600,-
4 stk 12V 200 Ah Vision AGM-batterier = 9,6 kWh *)
Swordfish 26 - 72V 26 kW
Sejlbåde 80 fod,
motorbåde 15 t.
81.800,-
6 stk 12V 200 Ah Vision AGM-batterier = 13,2 kWh *)