Vil foilerne afgøre Vendee Globe?
IMOCA 60 klassen er altid på jagt efter det nye inden for teknologien. Fra 6. november tager foiler eller foil-boards meget opmærksomhed. Journalist Morten Brandt går igen i dybden.
De er alle produkter af IMOCA protokollen, der må være den mest åbne måleregel verden endnu har set.
Denne åbenhed og udviklingslyst har skabt smukke både gearet til ocean-krydsning med slæk på skøderne.
Selv lægfolk kan se, at IMOCA 60erne er de rene fartmaskiner. Og i den forestående udgave af verdens hårdeste sejlads for singlehandsejlere Vendee Globe kommer bådene ikke til at skuffe.
For naturligvis har bådene denne gang fået foiler, der stabiliserer og delvist løfter dem ud af vandet.
Unægtelig en skræmmende forskel, hvis man ikke sidder på en af de kun 6 foil-udrustede både ud af i alt 29 startende. Den officielle udmelding er, at bådene skulle være op til 5% hurtigere.
For mindst ét team har flirtet alvorligt med det såkaldte Dynamic Stability System DSS, længe før den 34. America’s Cup løb af stablen. DSS er brandet under navnet Infinity. Det danske værft Danish Yacht i Skagen byggede nogle Infinity-både.
Ud steg et antal mænd i mørkt velsiddende tøj og solbriller. De skulle ud og prøve en Infinity 38 med DSS. Det var, hvis rygtet taler sandt, Alex Thomson og Hugo Boss teamet på rekognoscering. De var på jagt efter en ”killer application” til den båd, der skulle bruges i 2016 udgaven af Vendee Globe.
Systemets svaghed er, at DSS-effekten kun spillede 100% i et begrænset omfang.
En båd der har taget DSS og videreudviklet det er den schweiziske Quant 23. Her har man en relativ dyb køl og to dagger boards, der går ud horisontalt og som løfter båden helt ud af vandet.
Alex Thomsons Hugo Boss var tæt på at synke under Transat Jacques Vabre sejladsen. Hans team har ikke nået at lave generation 2 foiler.
Mini 650er gik på foilerne
America’s Cup var overstået, så en Mini 650 med America’s Cup 72 Class lignende L-foiler – bortset fra at foilerne var vendt om, så L’ets vandrette del vendte væk fra båden.
Faktisk var der flere, der mente, at der var tale om en joke eller en form for røgslør. Senere kom der flere billeder og mere video der viste en form for udvikling, men det var langt fra overbevisende.
Der begyndte at cirkulere videoer, men der var fortsat ikke klare meldinger om, om det de nye både havde fundet den efterstræbte killer application.
Der var altså kun 9 både, der gennemførte. Først blev PRB med Vincent Riou og Sebastien Col i en båd med konventionelle buede daggerboards.
Nummer 2 blev den eneste gennemførende foilbåd Banque Populaire VIII med superstjernesejleren Armel Le Cléac’h og Erwan Taberly.
Det var langt fra den overbevisende præstation, der var sat i vente. Omvendt var det debut for bådene under rigtige race-forhold i det ekstreme vejr og søs som bådene kommer ud i.
Jean Pierre Dick er blandt favoritterne. Men som for resten af flåden må han undgå uheld - og kan foilerne holder hele vejen rundt om jorden?
Bådene har et foil på begge sider af båden. De har to ror og en svingkøl. Det forventes, at der kommer mere information om foilerne, tanker og teorier bag, når sejladsen kommer i gang.
Måske er der ikke den store fartforskel mellem en båd med og uden foiler – heller ikke på åbne kurser – eller er der? Bedøm selv her får du to klip.
Last man standing tilgang
Med tanke på, at de foilende IMOCA 60ere er første generation er der endog meget stor risiko for at teknologien ikke klarer en så strabaserende tur.
I den sidste artikel før starten vender jeg tilbage til hvem der er at betragte som favoritter og hvorfor, men som du måske aner kommer jeg ikke til at sætte min penge på foilende IMOCAer – ikke i denne udgave Vendee Globe.
Under seneste Vendee Globe var der over en million besøgende i Race Village i de to uger før sejladsen startede.