Gå til hoved-indhold
Nethandlen blandt sejlere er steget de sidste år, beretter maritime forretninger.Kort Nyt
Nethandlen blandt sejlere er steget de sidste år, beretter maritime forretninger.

Øget nethandel har bagside for marineshops

Fem ud af fem maritime webshops melder om stigning. Specielt 2015 har været godt. Nettet er dog ikke udelukkende en hjælp til bådbutikker, advarer Peter Heller.

Af Sara Sulkjær |

13,6 %. Så stor var stigningen, ifølge Berlingske, på antallet af dankort-transaktioner i 2015. Også sejlerne er hoppet med på den vogn. Her fortæller fem ud af fem webshops, som minbaad.dk har talt med, at de har oplevet en stigning på nethandlen de sidste tre år.

Specielt i 2015 har sejlerne fundet computeren frem, når nye produkter skulle handles hjem. Såldes beretter både Tempo Bådudstyr, Kolding Marinecenter og ShipShop om særlig stor stigning i det forgangne år.

Størst handel ved frokosttid 

Ifølge mange af forretningerne skyldes dette blandt andet, at det for den travle dansker er langt lettere at handle på nettet, hvor butikkerne har åbent lige, når det passer.

- Vi har en særlig stor trafik ved frokosttid, forklarer Christian Glass fra ShipShop, som udelukkende har salg via. nettet. 

Sejlerbixen i Struer er et godt eksempel på nettets stadig større betydning. Her har man netop lanceret en ny webshop, som forhåbentlig skal kaste et øget salg af sig. 

- Et forsigtigt bud kunne være, at nethandlen kommer til at udgøre omkring 10% af vores samlede omsætning her første år, fortæller Mads Bendix, indehaver af butikken. 

Nettet hjælper ikke bådbutikker 

Skal man tro Peter Heller fra grossisten Hellers er nethandlen dog ikke udelukkende en hjælpende hånd til bådbutikkerne. Her står forretningerne nemlig ansigt til ansigt med større butikskæder.

- Konkurrenterne er butikker som Bauhuas, t-hansen.dk og Biltema, som vælger et specifikt lager ud. Mange sejlere tror, at priserne er langt bedre der, men oftest kan de maritime udstyrsforretninger sagtens matche dem. Bådbutikkerne har samtidig et langt større lager og kan tilbyde eksperthjælp, siger han og fortsætter: 

- Specialforretningerne er jo ikke ude på at hive pengene op af lommen på folk, som nogle sejlere tror. 

På trods af dette har Hellers dog oplevet en jævn stigning i nethandlen de sidste år.

Fordele og ulemper 

I samarbejde med de adspurgte forhandlere har vi herunder fundet tre fordele samt ulemper ved handel over nettet.

Fordele:

Det er muligt at sammenligne priser

Bestillingen kan foretages i ro og mag

Varen leveres ofte lige til døren

Ulemper:

Ingen vejledning fra ansatte i butikken (de kan dog ofte kontaktes pr. telefon)

Varen kan ikke ”røres” inden køb

Det kan være svært at vide, hvad man skal købe
content-loader
content-loader
content-loader