minbaad.dk
fredag 27. april

Der sejles tæt i CB66-klassen. Foto: CB66-klassen

Klassetjek: Dygtige sejlere køber CB66

Årets første artikel bliver om CB66-klassen, der er garant for kapsejlads med blandt andet tidligere OL-sejlere. Formand Jesper Arentoft fortæller klassen, der især er populær i Hellerup.

Kapsejlads | 01-01-2018 11:16 | Af  Sara Sulkjær

Minbaad.dk tager atter temperaturen i de danske bådklasser. Her dykker vi ned i den forholdsvis nye CB66-klasse, der er i den grad har medvind i sejlene. 

Jesper Arentoft, hvorfor skal man sejle CB66?

- Klassen er én af de mest aktive sportsbådsklasser herhjemme, der er gennemgående mellem 15 og 20 både til hvert stævne, og vi sejler både i Danmark og Sverige. 

- Samtidig er det dygtige sejlere, der er med, så det er rigtig god kapsejlads, man får i klassen. Vi har blandt andet flere tidligere både EM-, VM- og OL-deltagere i feltet, eksempelvis Laser-sejler Anders Nyholm og Susanne Madsen, der sejlede 420, men dog blev skadet inden OL. 

Hvad koster det at sejle CB66?

- Både i indkøb og i forhold til de løbende udgifter er den fornuftig. Man får en god brugt båd med landevejstrailer til 75.-80.000 kroner. Et årligt gennemsnitsbudget ligger samtidig under 20.000 kr. inklusiv forsikring, bådplads og ét nyt sejl. Er man flere om at dele udgifterne, er det til at overskue, selv for unge sejlere. 

- Skifter man ét sejl hvert år, så det enkelte sejl dermed bliver skiftet hvert tredje år, kan man sagtens være med fremme i klassen. Et komplet stel sejl koster mellem 25.-30.000 kr. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Som ny kapsejler vil man ofte komme til at ligge i den tunge ende i de første sejladser. Derfor gør vi meget for de nye sejlere og laver åbne arrangementer, hvor man kan komme og sejle med. Melder en ny båd sig på banen, tager nogle af os øvede sejlere med ud og træner for at få dem godt i gang. 

- Men båden er generelt for alle, hvor de typiske sejlere er +35 år. Så længe man kan hænge i hængestropperne, er man med, og der er da også nogle sejlere med gråt hår. I klassen er 2/3 dele mænd, men vi har eksempelvis også en ren pigebåd. 

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Der bliver snakket meget om trim og udvekslet idéer, når vi er på land. Der er ikke nogen, der holder på informationer. Desuden holder vi bootcamps, hvor vi hjælper hinanden. 

- Der bliver generelt gjort meget for at få bredden op på niveau. Det gør, at folk synes, det er sjovt at sejle, og at vi fastholder sejlerne. Det er en meget stabil klasse, hvor ikke ret mange falder fra. Det må være et tegn på, at vi hjælper hinanden.

Hvor sejles der særligt CB66, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Der er i alt 22 danske både, hvoraf omkring halvdelen ligger i Øresund. Der er dog også både andre steder i landet, eksempelvis i Egå, Bork og på Fyn, men vi vil generelt gerne have flere fynske og jyske sejlere. 

- Der sejles otte til ti stævner fordelt over hele sæsonen. Sejlerne skal særligt møde op til DM, som sejles i Hornbæk den 17.-19. august. Sidste år var 23 både til start, herunder også flere svenske. Også årsfinalestævnet i Hellerup den 29.-30. september kan anbefales. 

Hvordan ser fremtiden ud for CB66-klassen i Danmark?

- For fem år siden var vi femten både, og vi er kun gået frem i klassens ti år lange levetid. Klassen er sjov, og er nok er det bedste alternativ til J/70’eren, som er tungere og mere skolebåds-agtig med søgegelænder og lignende. Men vi arbejder fortsat på at få flere både til Danmark, gerne 3-4 nye hvert år.

- Vi skal særligt være opmærksomme på de jysk-fynske sejlere. Det er vigtigt, at de bliver tilgodeset, og derfor sørger vi hvert år for at holde et stævne i Jylland. Deciderede trusler ser vi dog ikke på kort sigt, da der ikke er alternative både, som virkelig lokker. Melges og J/70 er nok det nærmeste, men de er dyrere og kræver flere folk. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?


- Der er lige kommet ny webmaster, som skal til at opdatere hjemmesiden, men vi er egentlig meget tilfredse. Hvor hjemmesiden er den officielle salgsbrochure, bruger vi i højere grad Facebook til de hurtige og kortere informationer. Men både hjemme- og Facebooksiden kører hånd i hånd.  

Om CB66'eren: 
Længde: 6,6 meter

Bredde: 2,1 meter

Dybgang: 0,3-1,5 meter

Vægt: 500 kg

Besætning: 2-3 personer

Hjemmeside: cb66.dk

Blå bog om formanden
Navn: Jesper Arentoft 

Alder: 53 år

Job: Direktør i softwarefirma

Sejler med: Christian Tofft Larsen, som er medejer af båden, og gast Simon Paag 

 

Jesper Arentoft sidder ved roret, mens Christian Tofft Larsen ses længst til højre. Manden i midten er Anders Frimodt Møller, der er med som 4. mand, når én af de andre ikke kan sejle. Foto: CB66-klassen

Båden nem at håndtere, og sejles af to eller tre mand. Foto: CB66-klassen

 

Klassen har sit eget setup med mærker og dommer, så det er let for både klubber og klassen at stable en kapsejlads på benene. Foto: CB66-klassen

Ikke kun kapsejladsen er i fokus i klassen. Også det sociale på land sættes højt. Foto: CB66-klassen

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER


Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET