Vestas-skipper taler ud om dødsulykke i Hongkong
Mark Towill svarer endelig på spørgsmål omkring ulykken 20. januar i Volvo Ocean Race, hvor en fisker døde efter en voldsom kollision, hvor en fiskerbåd sank. Vestas-sejlerne fik fiskeren om bord.
Vi var cirka 30 sømil fra målstregen og jeg var ved navigationsbordet og se på radaren og AIS og talte med med folk på dækket via intercom. Jeg kunne høre tre skibe på AIS: Et kabel skib, som vi havde passeret og der var et skib længere fremme på AIS. Og der var et tredje fiskerskib på AIS, plus en del andre fiskerbåde, men det var de eneste vi identificerede, siger han i en pressemeddelelse fra Vestas 11th Hour Racing.
Vi krængede båden til styrbord for at holde stævnen ud af vandet. Sejlene blev stablet i styrbord og styrbord vandballast tank var fuld. Vi kantede også vores køl til styrbord. Vi placerede vores alarm-pumpe i stævnen og pumpede vandet over bord. Båden var svær at manøvre fordi den krængede så meget.
Hvad gjorde du for at få båden under kontrol?
Det tog cirka 20 minutter at få båden under kontrol, og derfra tog vi mod området hvor kollisionen skete. Da vi ankom, var der mange mennesker på en fiskerbåd i nærheden, der lyste mod vandet. Vores første tanke var at de så efter nogen, vi startede straks med at eftersøge. Efter et stykke tid, fandt vi muligvis en person i vandet.
Vi forsøgte at kontakte det andet skib i kollisionen og kontaktede race kontrol (i Volvo Ocean Race). Vi blev opfordret til at søge og redde, vores navigatør sendte straks Mayday ud over VHF på kanal 16 på vegne af fiskerskibet. Der var mange fiskerskibe i området, inklusiv et cruise skib der kunne hjælpe. Alle var på standby.
Mark Towil, skipper på Vestas 11th Hour Racing, forklarer videre.
Amerikanske Mark Towill, 29, taler nu ud. Holdet sejler med igen fra New Zealand i Volvo Ocean Race. Starten ud i Stillehavet går 18. marts. Se skaden på VO 65eren her