Den Gamle By fortæller den lokale historie om sejlsporten og havnens historie 3.-12. august
Oplev historien i ny miniudstilling på Aarhus Ø. Samtidig kan besøgende få overblik over Aarhus Havns udvikling.
Fotos fra 1866 til 1973
Museumsinspektør Christian Rasmussen har nemlig indrettet en midlertidig udstilling i en 20-fods container.
Her kan man se billeder fra nogle af de utallige kapsejladser, der har været på Aarhus Bugt fra 1866 til 1973.
I afsnittet om Aarhus Havns udvikling fra 1800 til 2020 er det animationer, film og billeder, der fortæller historien.
Havnen, der er en central del af Aarhus’ DNA, har gennemgået en enorm udvikling og tranformation.
Engelske jernbaneingeniører tog sejlerkulturen med til Danmark
Da Christian Rasmussen gik på jagt efter oplysninger til historien om kapsejladser, var han først på bar bund.
Museets jernbanekyndige og frivillige Asger Christiansen vidste, at der var en forbindelse mellem de første kapsejladser i Aarhus og englændere, som var i Danmark, da jernbanen blev anlagt.
”Sammen gik vi på opdagelse i gamle aviser og bøger og så, at de tre englændere brødrene Frederick James Rowan og Robert Rowan samt William Angel Scott havde en finger med i spillet om de tidlige aarhusianske kapsejladser”, fortæller Christian Rasmussen.
Alle tre var ansat ved den engelske sammenslutning af entreprenører Peto, Brassey and Betts, som anlagde de første jernbanestrækninger i Jylland.
En dansk kutter vandt over en norsk skonnert
De engelske jernbaneingeniører var med til at arrangere den første internationale kapsejlads i dansk farvand.
Det skete den 29. august 1866 i Aarhus.
Englænderne dyrkede sporten hjemme i England og var med til at udbrede den i Danmark. Scott og brødrene Rowan havde hver deres båd med i kapsejladsen.
Ved sejladsen deltog fartøjer fra England, Danmark og Norge. Svenskerne var også indbudt, men ankom aldrig. Den danske kutter ”Caroline” vandt foran den norske skonnert ”Viking”.
Bonusinfo om den første danske kapsejlads i 1855
Den første danske kapsejlads, vi kan finde kilder på, fandt sted på Flensborg Fjord i 1855.
Igen har englænderne en finger med i spillet. I komiteen bag kapsejladsen, som kalder sig Flensborger Regatta, sad Robert W. Preston. Han var engelsk ingeniør og ansat fra 1852 hos Peto, Brassey & Betts under anlæggelsen af den 112 km lange jernbane Flensborg-Husum-Tønning.
Strækningen åbnede i oktober 1854. Robert W. Preston blev derefter boende i Flensborg, hvor han blev ansat som ’kasserer og paymaster’ ved banens daglige drift, der i de første fire år var forpagtet af Peto, Brassey & Betts.
Men denne helt tidlige kapsejlads regnes ikke for at være international, for kilderne fortæller, at det kun var danske fartøjer, som deltog her.
Fakta om Den Gamle Bys udstilling på Aarhus Ø
▪ Fra 3. august til 12. august er udstillingen åben hver dag fra kl. 10-17
▪ Det er gratis at se udstillingen
▪ Udstillingen er en del af folkefesten til VM i sejlsport på Aarhus Ø
▪ Alle billeder i udstillingen stammer alle fra Den Gamle Bys billedarkiv
▪ Udstillingen er tilrettelagt af museumsinspektør Christian Rasmussen
Sejlads på Aarhusbugten i gamle dage. Alle er velkomne i Den Gamle Bys container på Aarhus Ø fra den 3.–12. august kl. 10-17. Der er gratis adgang.