Gå til hoved-indhold
- Kundefokus og tillid er kernen i vores værdier og måden, vi driver forretning på, siger Henrik Andersen, som minbaad.dk her besøger i Kgs. Lyngby på hovedkontoeret. Foto: Troels LykkeKort Nyt
- Kundefokus og tillid er kernen i vores værdier og måden, vi driver forretning på, siger CEO fra Hempel, Henrik Andersen, som minbaad.dk her besøger i Kgs. Lyngby på hovedkontoeret. Foto: Troels Lykke

Hempel fortsætter transformationen efter et tilfredsstillende 2017

Hempel i Kgs. Lyngby er nu klar til at påtage sig en ledende rolle i konsolideringen af den globale malingsindustri. Hempel havde et cash flow fra driftsaktiviteter i 2017 på 155 millioner euro.

Af Troels Lykke |

Den globale malingsvirksomhed Hempel fik et tilfredsstillende resultat i 2017 med en organisk vækst på -0,7 procent.

Resultatet er i overensstemmelse med det globale marked for maling og de segmenter, hvor Hempel opererer. Hempel fastholdt en stabil EBITDA margin (12,4 procent) i 2017, hvilket er lige under niveauet for 2016 (13,2 procent), fortæller Hempel til pressen.

Derudover skabte Hempel gode resultater med skarpt fokus på at forbedre nettoarbejdskapitalen og på at reducere nettogælden.

155 mio. euro 

Net working capital days faldt fra 89 i 2016 til 59 dage i 2017. Den strategiske ambition for 2020 blev således indfriet tre år før tid. Som en følge deraf oplevede Hempel igen et stærkt cash flow fra driftsaktiviteter i 2017 på 155 millioner euro.

Hempel var derfor i stand til at reducere sin nettorentebærende gæld fra 119 millioner euro i 2016 til blot 21 millioner euro, svarende til 0,1 procent i forhold til EBITDA (0,6 i 2016).

Det betyder, at Hempel nærmest er gældfri, hvilket efterlader virksomheden i en meget stærk position i forhold til den globale konsolidering af industrien, der pågår.

Klar til ledende rolle globalt 

I 2017 fokuserede Hempel med succes på at optimere og investere i funktioner, processer og ledelse. Det skete for at fortsætte transformationen af Hempel til en ledende global malingsvirksomhed og for at accelerere eksekveringen af virksomhedens Journey to Excellence-strategi

Henrik Andersen Hempel Group President & CEO siger:

”Vi tog store skridt på vores transformationsrejse og foretog mange afgørende investeringer for at bygge det fundament, der er nødvendigt for vækst. Vi er nu klar til at byde nye virksomheder velkommen til Hempel-familien, og vi forventer, at der vil ske opkøb i 2018."

Han siger videre:

"Vi ønsker at påtage os en ledende global rolle i konsolideringen af industrien, ligesom vi ønsker aktivt at drive industrien fremad med kundeorienterede innovative produkter, support og service. Vi er også stolte af, at vi har bevaret vores fokus på at transformere Hempel på trods af alvorlige compliance-udfordringer i dele af vores Asia Pacific region.”

Kunderelationer og tillid 

2017 var også året, hvor Hempel fokuserede på at udvikle relationen til kunderne. Hempels globale organisation er nu langt mere effektiv og agil i forhold til at servicere og samarbejde med kunderne, uanset hvor i verden de opererer.

At lytte til kunderne, forstå deres virksomheder, opnå deres tillid og levere produkter og services, der skaber værdi for kunderne og opfylder deres behov, er afgørende for fortsat succes og langvarige partnerskaber.

”Kundefokus og tillid er kernen i vores værdier og måden, vi driver forretning på. Det er centralt for vores identitet, og nu er det også en central del af vores brand. I 2017 præsenterede vi vores første tagline: Trust is earned. Vi ser frem til at leve op til den ambition de kommende år,” siger Henrik Andersen.

Hempel Sailing World Championships 2018

I 2017 tog Hempel et stort skridt i målsætningen om at blive mere synlig på globalt plan.

I juni kunne Hempel annoncere, at virksomheden er titelsponsor for Sailing World Championships 2018, der afholdes i Aarhus i juli og august. VM vil tiltrække 1.500 sejlere fra 100 nationer, og der forventes over 400.000 besøgende i Aarhus og 160 millioner tv-seere verden over.

Forventningerne til 2018 

Hempel forventer, at det globale marinemarked fortsat vil være udfordrende i 2018. Særligt inden for nybygninger af skibe, hvor en global overkapacitet medvirker til at fastholde de negative tendenser i marineindustrien.

På trods af udfordringen på marinemarkedet forventer Hempel en positiv organisk vækst på tværs af de fleste segmenter og regioner. Hempels EBITDA margin forventes at forblive på et stærkt niveau på linje med 2017.

Hempel fik nyt kontor for få år siden i Kgs. Lyngby, hvor der er 300 ansatte fra 30 lande. CEO Henrik Andersen ser frem til VM i Aarhus, hvor Hempel er hovedsponsor. - Vi får 100 gæster på besøg i Aarhus til åbningen 2.8. Vi bruger VM både internt og eksternt. Vi håber også at vores logo vil blive set meget på tv, da logo både er på bådene og sejlerne, siger Henrik Andersen til Minbaad.dk Foto: Troels Lykke

På hovedkontoret er der også et Hempel-museum. Foto: Troels Lykke

Hempel leverer også maling til vindmøller og store skibe blandt andet. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader