minbaad.dk
mandag 17. december

Kræn Nielsen har ikke selv båd, men lånte i sommers en X-40 til tursejlads. Nu står han i spidsen for X-Yachts, der atter har sorte tal på bundlinjen. Foto: Mick Anderson

Mød Danmarks nye værftsboss Kræn Nielsen fra X-Yachts

Manden, der har været på Jesper Banks storskøde i Solingen, styrer nu 200 mand hos X-Yachts. Han fortæller til minbaad.dk om sorte tal, der er indtruffet efter satsning på Pure X-serie.

Kort Nyt | 14-03-2018 15:06 | Af  Troels Lykke

Selvfølgelig er det en sejler, de skal stå i spidsen for Danmarks største lystbådevæft.

Navnet er Kræn Nielsen, en gift familiefar til to store drenge på 17 og 21 år. Familien bor i Rødekro i Sønderjylland, tæt på Haderslev hvor X-Yachts holder til. 

For små to uger siden startede den 45-årige Kræn Nielsen hos X-Yachts, der igen er i plus efter flere år med røde tal på bundlinjen.

For salget af den nye Pure X-linje, går godt, senest er X-Yachts kommer nu med deres fjerde båd fra X-serien, en X4⁶. 

I forvejen er der produceret en 43 fods, der er solgt over 70 af, og en 49 fods er netop sat i vandet, mens der er produceret tre 65 fods i X-serien.

Kræn Nielsen er let at tale med finder man hurtigt ud af. En sejler, der er åben og glad for sejlads. I mange år har han i Åbenrå sejlet bl.a. X-99 med Elvstrøm Sails-designeren Las Thiellesen.

I 1999 blev det til VM-sølv, hvor 85 X-99ere stillede op.

På storskødet hos Jesper Bank

Han sejler også X-43 og i sidste sommer lånte han en X-40. Men mere kendt blev han for VM-sølv i Soling med Jesper Bank, hvor han i 1993, 1994 og 1995 styrede spileren og var midtermand.

- Jeg sejlede også matchrace med Jesper, hvor jeg tog mig af storskødet, fortæller Kræn Nielsen.

Om hvorfor han tog jobbet hos X-Yachts, lyder det.

- At komme til X-Yachts er en drøm, det er jo et bådværft med et af de førende brands indenfor lystsejlads. Det er privilegeret at kunne leve for sin største passion, forklarer Kræn Nielsen.

Fra legepladser til børn til legetøj til voksne

Han kommer fra en direktør-stilling hos Kompan i Odense med 100 ansatte i Danmark. Et firma, der lavede legepladser til hele verden.

- Du kan sige jeg går fra legepladser til børn, til legetøj til voksne, siger Kræn Nielsen og griner.

Hvordan har din start været hos X-Yachts?

- Det startede med åbent hus med fuld damp på. X-Yachts er et ret kompleks firma at komme ind i. I Polen støber vi og bygger både, i England designes både. Samlet bygger vi 90 både om året og vi har forhandlere i hele verden. Alle led skal jeg igennem.

Du har en kommerciel baggrund med produktion og produktionsoptimering fra 10 år i Berendsen gruppen. Og har tidligere været salgsdirektør og senest som country manager. Skal du så som ny CEO lave om på X-Yachts?

- Nej, vi skal sammen føre virksomheden til det næste niveau. Jeg skal se hvordan vi får X-Yachts videre ud i verden. Ib Kunøes (hovedaktionær i X-Yachts, red.) engagement har båret frugt og han har investeret i firmaet de seneste 4-5 år og det har givet pote. På den måde har vi (med chefdesigner Niels Jeppesen, red.) kunne udvikle Pure X-serien, som rammer et bredt segment, og som sælger rigtigt godt til cruising-sejlere, fortæller han og forklarer videre.

- Og salget har gjort, at vi sidste år havde overskud for første gang i flere år. Vi har fuld kapacitetsudnyttelse til efter sommer, først der kan vi levere en ny båd, hvis du bestiller i dag. Vi har taget nye markedsandele i vores kerneområde, der er både på mellem 35 og 55 fod.

Så det er dyrt at udvikle nye bådtyper?

- Ja, vi har ikke kun lavet facelift på vores både. Nej, vi har bygget en helt ny Pure X-serie, som supplement til XP og Xc-serien. Hvorfor er det så svært at drive en god forretning som bådværft?

- Det er fordi det er så konjunktur-afhængigt. Stiger aktiekurserne, så stiger vores salg af både og falder aktiekurserne, så falder efterspørgslen. Vi sælger jo både, der typisk koster 3-4 mio. kroner og både er noget man skære væk. Samtidig kræver det meget af produktionen, vi laver næsten kun individuelle løsninger til vores kunder, nogle vil have aircondition, andre ikke. Det kræver en stor omstillingsevne i produktionen og et stort og dyrt produktionsapparat.

Hvordan vil I sikre Jer det gode ry som et kvalitetsværft?

- Vi har blandt andet arbejdet med apteringen i bådene på det seneste, i det hele taget går vi højt op i kvalitet. 

Stor Gold Cup i Haderslev 2019 - 40 års jubilæum

Næste år fylder X-Yachts 40 år og det ser direktøren frem til.

- Det bliver et kæmpe Gold Cup i Haderslev. Vi er allerede i fuld gang med planlægningen, siger Kræn Nielsen, der i går også nåede at teste den nye X4⁹.

Efter han nåede ud gennem grødisen på Haderslev Fjord lød det sådan her:

- Det er altid spændende, om det der så fantastisk ud i designprocessen også virker i virkeligheden og det gør det på X4⁹. På kryds i 4-5 m/Sek (og kun 2 graders varme), var båden i rigtig fin balance og nem at håndtere med alle fald og skøder ført tilbage til rorsmanden. Båden skal senere på måneden af sted mod Portugal, fortalte Kræn Nielsen om båden til 3,6 mio. kroner sejlklar. Allerede på tegningerne alene blev der solgt ti af båden.

Kræn Nielsen var i går på Årøsund på den nye X4⁹. Foto: Mick Anderson

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET