Gå til hoved-indhold
De støbte sejl, 3Di NORDAC, er udviklet i kølvandet på Volvo Ocean Race, hvor der også er krav til lang holdbarhed. Foto: North SailsUdstyr
De støbte sejl, 3Di NORDAC, er udviklet i kølvandet på Volvo Ocean Race, hvor der også er krav til lang holdbarhed. Foto: North Sails

Sådan forlænger du dine sejls levetid - sejlmagere giver tips

En typisk weekendsejler som sejler to weekender om måneden og to ugers sommerferie vil ende op med omkring 240 timer sejlads årligt. Det giver 16 års levetid, forklarer North Sails i Herlev.

Af Troels Lykke |

Hvor længe holder et tursejl?

Det er det vi kan kalde et godt spørgsmål. Det svar enhver tursejler ønsker at høre er “for altid”. Eller i det mindste i rigtig, rigtig lang tid. 

Men svaret er lidt mere varieret. North Sails sejlmagere i Herlev forklarer her om emnet til minbaad.dk.

Som et stykke trekantet dug, vil sejl holde i overraskende lang tid. Rent strukturelt vil sejlene langsomt ødelægges og miste styrke efterhånden som dug og syninger nedbryde af slid og solens UV stråler.

Tab af oprindelige facon koster på flere måder

En anden del af svaret har med sejlets facon og dermed ydeevne at gøre. Sejl som bliver belastet hårdt, vil strække sig permanent og dermed miste den oprindeligt designede facon (rund indgang og fladt/lige agterlig). Tabet af den oprindelige facon vil koste på flere områder.

Det første vi må se på er sejlets strukturelle holdbarhed. Der ikke meget ved at have et sejl med den perfekte facon, hvis det falder fra hinanden ved brug.

UV-stråling får gradvis vævede Dacronsejl til at miste rivstyrke. Hvis du kan tage en lille flænge i dit sejl og let forlænge den, så er det normalt slut med det sejl.

Vi kan selvfølgelig reparere sejlet med en lap eller forstærkning, men sejlet vil bare flænge et andet sted eller lige ved siden af lappen, fortæller North Sails.

Kontroller syninger med fingernegl

Mht. til syninger så kan du kontroller dem ved kører en fingernegl henover syningerne.

Brister trådene, så er det tid til at få sejlet syet efter. Det er ikke unormalt at syninger slides før sejldugen er nedbrudt. Derfor er det vigtigt at du gennemgår dine syninger jævnligt.

3Di sejl, som er det eneste helstøbte, massive sejl uden bærende syninger, vil selvfølgelig være mindre sårbart for slidtage (i de syninger som ikke findes).

Det er indlysende at nedbrydningen er afhængig af i hvor lang tid og hvor kraftig UV sejlet eksponeres for.

Andre faktorer som kan slide på sejlet, er hvor meget vind det bruges i, hvor meget det får lov at blafre, slidtage mod riggen og anden mishandling, de udsættes for.

Et godt sejl som behandles godt vil holde 3.500 til 4.000 timer

En god måde at få en idé om sejlets strukturelle levetid er, hvor mange timer det bruges.

Et godt sejl som bliver behandlet ordenligt og vedligeholdt jævnligt, vil kunne holde 3500-4000 timer.

En typisk weekendsejler som bruger sin båd 2 weekender om måneden og et i par ugers sommerferie vil ende op med omkring 240 timer årligt, lig med 16 års levetid.

I den anden ende af skalaen kan vi tage en sejler som bor ombord på sin båd i Caribien og sejler meget. Han vil måske bruge sejlene 12 timer om dagen, 12 dage om måneden, året rundt, lig med omkring 1728 timer brug. Disse sejl skal erstattes efter 2,5 år.

Prøv at lave beregningen for dit eget sejladsmønster og få en ide om, hvor længe dine sejl holder.

Anden del af svaret har med levetiden på faconen at gøre. Det er lidt mere diffust at svare på, fordi det ikke ses så nemt som slidte syninger og nedbrudt dug. Faconen ændres langsomt ved hver eneste times brug.

Dybere og dybere sejl stjæler farten - kommer snigende

Agterliget bliver rundere i profilen og sejlet bliver dybere og dybere. Resultatet af den ringere sejlprofil kommer langsomt snigende og stjæler næsten umærkeligt af farten lidt efter lidt.

Man kan selvfølgelig mene at det er af mindre betydning for en tursejler, hvor hurtigt båden sejler. Men når sejlprofilen bliver mindre optimal, mister du ikke kun fart. Rorpresset øges, krængningen bliver større og lidt af sejlglæden forsvinder.

Dybe sejl kan til nød gå an i let luft, men ved tiltagende vindstyrke bliver det mere kritisk og irriterende.

Om du bevidst søger kurser mod vinden på dine sejlture eller ej, så kommer vi alle til at gå bidevind nu og da og en af glæderne ved at have en god og ordentlig turbåd, er evnen til at kunne sejle bidevind med en fornuftig fart og kontrol over krængningen.

I forhold til meget andet grej på din båd, så holder sejl relativt længe, men uheldigvis ikke for evigt. Når du beslutter at skifte dem, vil du blive glædeligt overrasket over den forandring der sker med din båd. 

Krængningen forsvinder, den bliver let på roret og at gå bidevind i frisk vind bliver igen en fornøjelse, sejlglæden bliver langt større.

At du som en biting også kommer først til de bedste havnepladser, må du leve med ?

Forslag til at forlænge dine sejls levetid:

Beskyt sejlene mod UV-stråling når du ikke sejler. Brug bompresenning og forsejlspose.

Undgå at sejlene blafrer.

Når du går for motor, så bjærg sejlene medmindre vinden kan fylde dem.

Lad aldrig et overlappende forsejl bakke mod sallingen i vendingerne.

Brug den korrekte faldspænding. Husk at den ændrer sig med vindstyrken. Sæt faldet så hårdt at det lige præcis fjerner horisontale folder ved forliget. Husk at slække faldet igen når vinden løjer.

Beskyt mod slidtage. Især ved saling, men også ved prædikestol, motorlanterne mm.

Rig dine sejl af båden, når de ikke skal bruges i lang tid.

Skyl sejlene med ferskvand et par gange i løbet af sæsonen. Få dem gået efter jævnligt hos din sejlmager. En professionel vask tilrådes også hvert 3-4 år.

Når sejlene stuves af vejen for vinteren, skal de være tørre og opbevares tørt. Kulde tager de ikke skade af.

Sørg for at evt. rulleforsejl er sikret forsvarligt når du går fra båden.

Få evt. coatet dine sejl, allerede helt fra nye. Det forlænger levetiden og gør dem smudsafvisende.

Sejl kan med fordel beskyttes mod solens stråler. Enten ved og sy eller male UV-beskyttelse på sejlet. Foto: North Sails

content-loader
content-loader
content-loader