Flere vælger lydløse el-motorer fra Torqeedo i tre prisklasser
Det fortæller Henry Thomsen fra Solbaaden.dk, der sælger Torqeedo Cruise FP pod-motorer til sejlbåde. Her forklarer han til minbaad.dk, bl.a. om hvor langt en 35 sejlbåd sejler på en opladning el.
Af Troels Lykke |
Når dieselmotoren pludselig står af, vælger flere at gå den lydløse el-vej. Én af dem sejlerne vælger er den tyske Torqeedo Cruise FP pod-motor til sejlbåde.
Den fås i tre størrelser på 2 kW, 4 kW og 10 kW. Den lille er til 24V, og de to store til 48V.
- En lidt forenklet rettesnor for bådstørrelsen er, at man nogenlunde kan regne med 1 ton pr. kW, så den største model eksempelvis kan drive en sejlbåd på op til 10 ton, forklarer Henry Thomsen fra solbaaden.dk i Aarhus til minbaad.dk.
Priserne på komplette motorsystemer er
2 kW 23.800,- inkl. moms
4 kW 26.600,- inkl. moms
10 kW 59.900,- inkl. moms
- Motorerne kan drives af lithiumbatterier eller af blybatterier af typerne AGM og GEL. Den samlede pris afhænger naturligvis meget af den valgte batteritype og kravene til rækkevidde og hastighed, forklarer Henry Thomsen, der i videoen fortæller mere om de elektriske motorsystemer fra Torqeedo.
Komplette setups med 2 kW motor og en mindre batteribank samt lader starter ved 29.000 kroner inkl. moms.
Her fås den med fast propel, der er billigt, men den kan også oplade batteri under sejlads.
Eller den fås med foldepropel.
Foldepropellen er fra danske FlexoFold.
Henry Thomsen har tiden med sig. Flere og flere får el-biler og flere får nu også el-motorer, der bliver bedre og bedre. Foto og video: Troels Lykke