Kapsejlads
Lars Hendriksen ses her i midten. Båden styres af Pieter Heerema. Fordæksgast er ukranieren George Leonchuck. Foto: Lars Stenfeldt

Hendriksen sejlede efter 'The Doctor' i Freemantle - se nye fotos

Britisk, tyrkisk og japansk hold dominerede på førstedagen ved VM i Drage. Lars Hendriksen tog 6. plads på hollandsk båd med Vendee Globe-sejler. Danskeren forklarer.

Af Troels Lykke |

Så fik de 34 Drage-mandskaber første sejlads i hus ved VM. Vejrudsigten lovende kraftig vind så starten var sat til kl 9.30 ud for Freemantle.

- Efter en omstart kom vi afsted i andet forsøg. Desværre fik vi ikke den bedste start, men fik hurtig slået os fri og søgte mod højre for at møde “The Doctor”  som var lovet ifølge vejrudsigten. Der var mulighed for at slå lidt op mod vinden, så vi fik sejlet os op på en 10. plads ved første topmærke, forklarer taktiker Lars Hendriksen fra Rungsted til minbaad.dk.

Han forklarer videre om sejlads med Dragen No Way Back, NED 412:

- Vi bommede hurtigt i forventning om en stadig højredrejende og langsomt øgende vind på lænseren. Det holdt stik og vi vandt et par både men havde omkring et par hundrede meter op til de førende både. På sidste opkryds slog vi op af midten og vandt lidt på de både, der var på begge fløje.

I Freemantle er der ofte vind.

God fart - riggen stram nok

Farten er god, lyder det.

- Vi har god fart på kryds og havde fået strammet riggen så den passede til de 16-18 knobs vind vi havde på sidste opkryds. Endnu engang fik vi slået på et par hurtige vindspring lige før mærket og rundede det som nr 7.

Ned ad bakke blev samme strategi brugt og trioen var tæt på at snuppe tre både på mållinjen.

- På sidste læns ned i mål kørte vi samme strategi som ved første læns og fik endnu en båd på vej ned i mål. Desværre nåede vi ikke 3 både som gik i mål lige foran næsen på os, så vi sluttede som nr 6. Det er ikke et dårligt resultat, problemet er bare at alle foran er vores værste konkurrenter, så vi skal længere frem i bussen i de næste ni sejladser.

30 knob om eftermiddagen - derfor tidlig start

Lørdag er der tidlig start i Freemantle.

- I morgen lover de igen meget vind så der er tidlig start kl 10. Jeg forventer at vi sejler første sejlads i 15 knob vind og anden sejlads i 20 knob vind. Senere på eftermiddagen blæser det op til 30 knob, forklarer Lars Hendriksen.

Resultatlisten

Se flere fotos fra første sejlads her

Der var frisk vind i dag i Freemantle, hvor 34 både sejler VM i Drage. Foto: Lars Stenfeldt