Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Lukker Frederik IX's bro for gennemsejling, vil tyske sejlere rammes. Her er det dog Guldborgbroen, der har besøg af Vegvisir-sejlerne. Foto: Ben Scheurer / Vegvisir Race

Lukningen af Frederik IX's bro vil få konsekvenser for tyske sejlere i Vegvisir Race

Flere deltagere fra nabolandet kan frygte en markant længere transportssejlads til den udfordrende Vegvisir Race på Falster. 100 både er nu tilmeldt sejladsen. Over halvdelen er tyske.

 

Af Sara Sulkjær |

En 35 sømil lang transportsejlads fordobles til 70, hvis Sund & Bælts trusler om at udskifte Frederik den IX's bro over Guldborgsund gøres til virkelighed. 

Det er udsigten for flere tyske deltagere i Vegvisir Race, hvis klapbroen gøres fast, og gennemsejlingshøjden dermed mindskes til fire meter.

Tyskere sejler gerne langt

Omvejen til shorthand-eventens startlinje i Nykøbing Falster vil kræve, at deltagerne afsætter dobbelt så lang tid til transportsejladsen.

Noget, der sandsynligvis kan få arbejdstravle bådejere til at trække håndbremsen. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet blandt de tyske sejlere:

- Det kan få konsekvenser for de mange tyske deltagere. Omvendt er det folk, der elsker at sejle, som er med, og derfor er det ikke sikkert, at det får konsekvenser for selve kapsejladsen, forklarer manden i spidsen for Vegvisir Race, Morten Brandt Rasmussen.

De dybe panderynker gemmer event-manageren derfor fortsat i skuffen, mens det optimistiske smil i stedet er hevet frem:

- Lad os nu se. Det virker som om, der sidder fornuftige folk i ministeriet, der kan se, at man ikke bare lukker broer for sejlads, påpeger en fortrøstningsfuld Brandt Rasmussen i en mail til Minbaad.dk. 

Nabolandet overhaler

Ikke kun tiltroen til ministeriets medarbejdere efterlader arrangøren med opadrettede mundviger. Også tilmeldingen til årets event har vind i sejlene. 

Ni måneder før startskuddet lyder, har hundrede sejlere lagt vejen forbi tilmeldingssitet og sendt en blanket i retning af Brandt Rasmussen og de med-arrangerende sejlklubber på Lolland-Falster.

For ét år siden havde omkring 75 eventyrer gjort det samme i sejladsen, der igen i år kan bryste sig af et felt, hvoraf over halvdelen indtil videre stikker afsted fra en tysk hjemhavn.

Erfaring giver sikkerhed

Den flotte deltagerstigning kommer ikke som en overraskelse for de arbejdssomme arrangører.

Halvtreds flere startnumre er bestilt, således at 200 besætninger i år får mulighed for at booke en billet til én af Danmarks mest udfordrende distancesejladser. 

Billetter, der ligeledes var rift om i 2019, hvor arrangørerne af sikkerhedsmæssige årsager valgte at sætte et loft på 150 både.

- Vi har nu erfaringer med håndtering af flere både. Derfor tror vi på, at vi har plads til lidt flere, men 200 er nok tæt på max, lyder forklaringen fra Morten Brandt Rasmussen.

Se den foreløbige deltagerliste her og tilmeld dig eventen, der sejles fra den 3. til 5. september, her.

content-loader
content-loader
content-loader