Per Cederberg og familien kunne komme helt tæt på land, når køl og ror er hævet. Fotos: Per Cederberg

Vintersejlads på Cote d’Azur i Seascape 24

- Vi er hjemme efter to ugers tur med Seascape 24 til Sydfrankrig, hvor vi er blevet en smule forelskede i hinanden, i vores lille båd, i Sydfrankrig og måske i drømmen om et lidt friere liv, fortæller Seascape-sejler Per Cederberg fra Aabenraa.

Af Troels lykke |

Per Cederberg var i Sydfrankrig med kæresten og sin søn. Her sender Seascape 24-sejleren og importøren af båden en beretning til Minbaad.dk:

Den normale middagstemperatur dernede på denne årstid er omkring 12 grader, og det lyder jo ikke af meget. Samtidig er Mistralen berygtet for at blæse (storme) igennem i vintermånederne.

Så jeg var en smule betænkelig for vejret, inden vi kørte afsted med båden. Men ”worst case” var jo bare at tage et par dage på hotel, og så bruge bilen til at køre rundt og udforske kysten og lidt af Provence. Egentlig ikke så dårligt et alternativ.

Mine bekymringer blev dog gjort helt til skamme. Ganske vidst stod der en stiv Mistral henover Hyeres-bugten, da vi kom derned om eftermiddagen den 22/12.

Men næste dag, da vi havde fået rigget færdigt, shoppet osv., løjede vinden lidt, og vi gik ud.

Hyeres-bugten godt beskyttet

Heldigvis er Hyeres-bugten godt beskyttet for Mistralen, så vi behøvede bare at sejle til den nærmeste bugt knap fem sømil væk.

Her fandt vi læ helt inde under land (en Seascape 24 kan svinge kølen helt op i båden, så vi kan gå ind på 20 cm vand). Så var turen i gang.

Jeg har fået lavet et gigantisk cockpittelt til båden (hos Sail Solution i Aabenraa) med næsten fuld ståhøjde og store ruder. Så når solen kommer og varmer, bliver det nærmest som et drivhus.

Juledag i shorts  og anker på 0,5 m

Så sidder man der. Juledag i shorts og t-shirt og bare fødder, som skipper på egen skude, med anker i sandet på 0,5 meter klart vand og kan nyde solen og varmen og den lækre kyst, studere søkortet og lægge store planer.

Det er bare livet. Om aftenen og om natten bliver det koldt, det er helt stjerneklart. Men om læ har vi det lunt og godt med vores sprit-”brændeovn”. Vi beholder shorts og t-shirts på, læser og hører musik og drikker en god flaske fransk.

Sådan går det stort set i ti dage med et par afbræk med dagsture i land, og nytårsdag kører vi til Marseille og fejrer aftenen.

Mange solskinstimer om vinteren

Om vi var usædvanlige heldige med vejret, ved jeg ikke, tror det egentlig ikke. Der er rigtig mange solskinstimer dernede, også om vinteren, og termometeret kommer ikke til sin ret, da det måler ikke solens varme stråler.

14 grader og sol føles faktisk som en dansk sommerdag. Området viste sige at være helt fantastisk, over al forventning.

Øerne ud for Hyeres har den ene sandstrandsbugt efter den anden. Det er bare at vælge én, og lige tjekke vejrmeldingen, at vinden ikke drejer 180 grader i løbet af natten, så man må op og afsted – been there too.

Nu står Danish Seascape på sin trailer på land under presenning og venter på, det bliver vinterferie - og påskeferie.

Der er mange flere flotte bugter, der skal udforskes, og måske drømmen om det frie liv kan blive lidt mere til virkelighed, i hvert fald for en stund. Nu begynder hverdagen igen.