Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Dehler 31 Fant fra Odense Sejlklub er på vej rundt i Smile Race i letvinds-sejlas. Privatfoto
Kapsejlads

Dehler 31 med Torben Buris Larsen sejlede fra J/112'er i Smile Race - genistreg ved Langeland

Ved at vælge mere medstrøm ved Langeland og ved Storbæltsbroen, da der blev sejlet bagbord Fyn rundt i Smile Race, lavede 72-årige Torben Buris Larsen fra Odense Sejlklub genistreger med sine gaster. Dehler 31'eren blev tre overalt efter DH. Start i Korshavn. 16 ud af 71 både gennemførte.

Af Troels Lykke |

Torben Buris Larsen fra Odense Sejlklub fortæller til Minbaad.dk:

Kenneth og Jesper er sejlkammerater lige fra den grønne ungdom i Sejlklubben FREM, Odense. De har begge sejlet Piratjolle, H-båd og diverse DH-både samt masser af kapsejladser, bl.a. VM-sejladser i Dubai. De har også begge sejlet henholdsvis Sølvroret og Vegvisir Race.

Jeg kan derfor ikke samle et bedre hold, det er the dream team of FANT til min Dehler 31. Sidst, jeg sejlede Fyn rundt med min søn Jesper (46), var i 2015, hvor vi sejlede two-handed i hans Larsen 28

Det var Kerteminde Sejlklubs 80 års jubilæum, hvor vi blev nr. 2 overalt blandt two-hand-bådene og nr. 5 overalt af alle, så vi mener selv at vide, hvordan man kommer rundt om Fyn, også i tynd luft.

Alt unødvendigt fjernes

Sejladsen Fyn rundt starter egentlig måneder før med planlægning, planlægning og planlægning, for som knægtene siger, vi gider kun sejle hvis båden er i top-trim, d.v.s. båden er lettet for alt unødigt udstyr, som ikke er krævet ombord af målereglen.

Alt krævet udstyr ombord er fjernet fra skibsenderne og koncentreret midtskibs. Vandtanke tømt, toilettank tømt – brændstof lige nok til at kunne sejle til nærmeste havn.

Planlægning af strømforbrug under racet for at undgå mere end ét batteri. Åltså en total vægtoptimering af båden. Resultatet var, at jeg lettede vandlinien 6-7 cm.

Sejlads uden køleboks

Når man nu ikke kan bruge strøm, som man vil under racet og ikke kan anvende sin køleboks, skal man til at tænke sig om for ikke at få fordærvet mad under sejladsen i varmen.

Vi klarede det med små tomater, ternede agurker, ternede peberfrugter, skrællede gullerødder. Det hele pakket i særskilte bokse. Hertil leverpostej på dåse, makrel i tomat og kippers, hertil skiveskåret rugbrød og ikke-frosne rundstykker beregnet for ovn.

Masser af drikkevarer i form af vand på ½-liters flasker i diverse afskygninger, en portion øl (Nordic alkoholfri, smager meget godt) og en hel kasse Pepsi Max + vand i dunk til rigtig kaffe og endelig toppen af toppen - 15 styk hårdkogte, pillede æg i boks samt en pakke skipperpiber i lakrids.

Når vi deltager i en regatta, plejer der at være en gallamiddag, og vore ægtefæller var for en gangs skyld fuldstændig enige.

Der blev lavet en transportgryde à la BådNyt, og vi fik overdraget en flaske rødvin og en flaske rosévin lige nok til at hæve stemningen fredag aften i Korshavn og prikken over i'et var, da Rikke (Kenneths viv) overrakte en kanelkage som dessert til turen.

Start klokken 9.00 ved Lillegrundstønden

På kap-dagen vågner jeg tidligt lørdag morgen kl. 6 og skal lige lette lidt på vinbeholdningen fra i går, lister forsigtigt rundt og begynder at pakke lidt sammen på køjetøjet. Jeg får det nok ikke brugt det næste døgns tid, åbner ud til cockpittet og konstaterer, at alt er drivende vådt i dug, som havde det regnet i fire dage.

Vi afgår fra Korshavn kl. 7.30 som aftalt, der er ca. én times rolig sejlads ud til Lillegrundstønden, som er det ene punkt i vor startlinie, og vi vil ikke komme for sent.

Vi er den eneste båd, som starter ved Lillegrundsbøjen, så vi ligger med kun et storsejl oppe og cirkler rundt og venter på starten, der skal gå kl. 9.00. Vi har planlagt vor start til 15 sec. efter officiel tid for alle tilfældes skyld.

Hvad sker der nu, vi har pludselig fået tilskuer til vor start? Fulton er kommet op gennem Storebælt og passerer nu ret om styrbord, lige som vor start går. 

Op med spileren og afgang.

Et jagtende felt

Vi har vestliggående strøm, vind fra nordøst, 5-6 m/sek. Vi fløjter afsted på helt fladt vand, kurs direkte mod Æbelø. Vi kan se på trac-billedet, at vi er den båd med den største hastighed over grunden i hele feltet, perfekt start. Der jubles.

Vi er helt alene, men vi ved, at der kommer et helt felt nede fra Kerteminde, og det er nogle ekstremt hurtige både, ja faktisk nogle af Danmarks mest vindende kapsejladsbåde med blandt andre Esbern Snare, en Landmark 43, som leder af det jagtende ulvekobbel.

Da vi ikke har konkurrenter omkring os at sejle på, må vi bruge nogle af de mange tursejlere, som er stævnet ud her til morgen. Alle både omkring os bliver vurderet, og vi sejler på de bedste. Vi kan se, at der bagude kommer en stor tågebanke fra øst. Den presser vind foran sig, og hastigheden øges.

Tågen lukker fuldstændig ned for sigtbarheden - og godt for det. Vi kan nemlig ikke se de hurtige både, som er kommet rundt ved Lillegrundstønden, og de kan ikke se os.

Dét at kigge bagud og vide, at de bagvedliggende kun har øje for din båd og sejler på den, er meget frustrerende og kan tage pippet fra enhver, så godt vi ikke kan se dem, og at de ikke kan se os.

Ikke sjovt at se bagud

Vi kommer fint rundt Æbelø godt ude i hovedstrømmen og holder et fint sejltryk med kurs direkte ned i tragten. Vi kan stadig ikke se konkurrenter, selv helt nede ved Røjle Klint kan vi ikke se dem.

Vi pejler på alle både omkring os og må konstatere, at strømmen er ved at vende. Vi sejler ind på den anden side af et strømskel ved Røjle Klint ned mod Strib Fyr og konstaterer, at vi er den båd af mange (ganske vist tursejlere), som kommer hurtigst ned mod fyret og kan stadig ikke se vore konkurrenter (top dollar) 

Vi går fra Strib Fyr ekspert-vejen gennem Lillebælt. Jeg vil ikke her trætte jer med en beskrivelse af den vej, men alle, som har sejler Fyn Rundt mere end 15 gange, kender vejen nøje, og sådan skal det være.

Fint ud af Lillebælt

Vi kommer fint ud af Lillebælt ved Stenderuphage og går sydover med fin fart, vi kan stadig ikke se konkurrenter. Vi er helt nede mellem Brandsø og Bogø, før vi kan ane den første båd fra Kerteminde. På trac'en kan vi se, at det er Esbern Snare (Landmark 43) fra Kalundborg.

Vi sejler i meget aftagende vind, den vanlige diskussion om indenom eller udenom Bogø udebliver - der er enighed om udenom.

Esben Snare kommer bragende med fin vind og en stor code-zero, og vi får taget et meget fint foto, hvor han passerer lige gennem solstrålens spejling i vandet (meget flot billede).

Vi sejler eller driver ganske tæt på fyret inde bag to-meter-kurven, ja faktisk inde i småstenene, men vi er gået helt død, der er absolut ingen luft i vor højde.

Esbern Snare har lidt luft i sin kæmpe høje rig og trækker ganske langsomt sydover, men ganske langsomt trækker vi nu også med, så han slipper os ikke.

Det går nu meget langsomt ned mod Helnæs (uendelig langsomt). Det føles som om, Helnæs ligger på månen, lanternerne er tændt, og Esbern Snare i Landmark 43  ligger lige ret forude og sejler ikke en meter hurtigere end os. Det er så flot, så flot, så flot.

Der kommer lidt mere vind, og tre både nærmer sig bagfra stille og roligt. Det er Saga (J/92s) med Klaus Natorp fra Aarhus (der ender med at vinde overalt efter DH, red.).Turbo (X 1 ton) og Joy (J/112E) kommer ikke forbi.

Vi når helt ned til Horne Næs og begynder at krydse ind mod Lyø Trille, før de rigtigt begynder at true os, men vi går meget højt med god fart. Vi skal på den anden side af Avernakø, før de er forbi.

Klage til sejlministeren - sejlere uden ankerlys

I øvrigt vil jeg godt klage til sejlministeren. Det kan ikke passe, at vi har sejlere, som ikke kan finde ud af at ankre op på åben kyst uden ankerlys.

Vi kommer krydsende ned forbi Avernakø, og præcis nede ved Drejet ligger en masse både for anker. Det i sig selv er slet ikke noget problem - bortset fra når nogle enkelte ligger uden ankerlys.

Vi var vel fire meter fra at sejle direkte ind i siden på èn, tror jeg nok, X99. Vi råbte noget højt og håber sandelig, at nattesøvnen blev spoleret for dem.

Spænding ombord

Så er der ellers kamp om pladserne på rent kryds ind mod Lehnskov vest for Svendborg og videre ind mod Svendborgsundbroen.

Vi napper JOY (J/112) på vejen ind, og for at det ikke skal være løgn, kommer også den første morgenfærge fra Ærø.

Vi sejler på spejlblankt vand med ca. tre knobs fart. Vi pejler og planlægger, vi pejler og planlægger, og vi pejler og planlægger for at få færgen til at passere os på et så heldigt sted som muligt.

Det bliver ca. 100 meter før broen, hvor alt er så smalt, som det kan blive. Kaptajnen hilser pænt, og alt går perfekt som det skal, men der var spænding ombord.

Aflæs strømkortene

Vi sejler nu igen dét, vi kalder ekspertvejen gennem Svendborgsund. Det går fint, og vi holder stadig JOY bag os og kan se både Esben Snarre, SAGA og Turbo og nu minsandten også Engel (Matcher 31), som er startet fra Middelfart. Vi kæmper os igennem et vindstille sund med spejlblankt vand.

Fra Thurø Rev-kosten kommer der godt fire sekundmeter vind fra NØ, så vi går maxhøjde op mod spidsen af Langeland. Det passer lige med kursen gennem Kobberdybet og videre til Storebæltsbroen.

Vi sejlede, modsat J/112'eren (Joy fra Kerteminde, red.) under Langeland. Her rykkede vi virkelig fra Joy, der til sidst var langt væk i horisonten. Der var langt mere medstrøm ved Langeland, kunne vi se på et strømkort.

Vi kan se, at bådene klumper sammen oppe ved de inderste fag ud fra Sprogø. Vi ved af erfaring, at der er en masse turbolent idvand inde under de inderste fag ved Sprogø, så vi styrer helt ud til ankerblokken og har en fin medstrøm.

Indhenter Landmark 43

Vi når nu helt op i haserne på førerbådene, som er Esbern Snarre, Saga og Turbo,  altså de både der på ren sejltid ligger forrest, men da de alle er væsentlig større end os, skal de give os mange timers respit ved målgang.

Vi bliver ude i hovedstrømmen sammen med Turbo, som vi nu har tværs. Turbo går i mål på den forlængede start/målinie ud i Storebælt, starter sin maskine og sejler ind mod Kerteminde. Vi fortsætter øst om Romsø mod Fyns Hoved for at ligge længst mulig tid ude i hovedstrømmen, som denne dag er nordgående.

Nu er racet egentlig færdigt for de hurtige både fra Kerteminde, og de kan kun håbe, at vi er for længe om at komme i mål ved Lillegrundstønden, men det går ikke med os, for nu bliver der for alvor slåsset.

Det er uret, som tikker, så æsken med lakridspiberne bliver fundet frem, det sidste krudt skal fyres af.

33 timer til søs

Vi går i mål søndag aften kl. 18.20.06 og bliver nr. tre overalt i præmietiden 38 timer, 27 minutter og 26 sekunder efter cirka 33 timers sejlads.

Rigtig fin sejlads med store udfordringer.

Tak til min besætning Kenneth Jenrich Nielsen fra Middelfart og min søn Jesper Buris Larsen fra Hvidovre.

Og tak til arrangørerne fra Faaborg Sejlklub. Det var en ny og spændende måde at sejle på, og vi kommer helt sikkert igen.

Sejlerhilsen

Dehler 31, Fant

Torben Buris Larsen
Odense Sejlklub

Vindere efter DH i Smile Race (71 startende både):
Nr. 1 : Saga (J/92s). Præmietid 37 t., 16 min., 17 sek.

Nr. 2: Turbo (X 1 ton). Præmietid 38 t., 22 min., 43 sek.

Nr. 3: Fant (Dehler 31. Præmietid 38 t., 27 min., 26 sek. 

Se hele resultatlisten.

content-loader
content-loader
content-loader