Bekking og Dolmers drenge vandt VM-sølv på tysk ClubSwan 50 NiRaMo i Italien
Verdensklasse storbåds-sejlerne, Bouwe Bekking og Jens Dolmer, havde atter samlet et stærkt hold til ClubSwan 50-sejlads, hvor de for to år siden tog bronze. Denne gang fik holdet VM-sølv i Scarlino. Gast Casper Nielsen fortæller om hvordan holdet sejler.
Der må være fem professionelle om bord, når der sejles i One designe-båden ClubSwan 50. Ejeren skal samtidig styre båden og besætningen må maksimalt veje 980 kilo til sammen.
De professionelle danskere om bord var Bouwe Bekking og Jens Dolmer, der er en usvigelig god duo, som har fået en del både til at vinde i Middelhavet og i Caribien, og samtidig har de fra deres Volvo Ocean Race et kæmpe netværk, som de hiver med om bord.
11 sejlere vejede tilsammen to kilo under
Mandskabet med 11 personer på den tyske båd, som ejes af Sönke Meier-Sawatzkis, vejede kun et par kilo under de tilladte 980 kilo. Dagen forinden måtte sejlerne spise mindre for at kunne veje ind, forklarer den 46-årige skibsingeniør og skrappe kapsejler Casper Nielsen.
Casper Nielsen, der er amatørgast om bord, er runner-trimmer, hans opgave på båden er justere bagstag.
-Afhængig af vinden kører jeg bagstaget op på 5.8 tons, som er max, for så i næste øjeblik at slække til 4 tons pga. af bølger og så op igen. Det er ret hårdt ved materialet, forklarer Casper Nielsen til minbaad.dk.
Der var 15 ClubSwan 50ere til VM i Scarlino, der ligger ved den italienske vestkyst, halvanden times kørsel syd for Pisa.
Lå til guld indtil vinden døde
Danskerne gjorde det meget stabilt i de fire sejladser, der nåede at blive sejlet. Faktisk førte holdet den sidste sejlads og kunne smage guldet, men med tre-fire bådslængder til første krydsmærke døde vinden og sejladsen blev skudt af.
Holdet havde da også trænet tre dage før stævnet. Nogen kommer endnu tidligere, men i løbet af de sidste 3 dage, så bliver alle både samlet og der bliver arrangeret fældes træning med starter og baner.
Kan surfe 25 knob
Om at vinde siger Casper Nielsen
- ClubSwan 50 er jo One design og den sejler godt på kryds og kan surfe 25 knob på læns. Det er så utroligt tæt, og det gælder om at være konstant, og lave så få fejl som muligt. Vi prøver at holde os ude af problemerne ved ikke at starte helt nede ved pinden (læ startmærke), hvis der er læ fordel. Vi havde nok den mest konstante serie. Og vi er helt sikkert glade for VM-sølv, for det var i et uhyggeligt hårdt felt. Ejeren ville gerne i top 5, og så ender vi med at være 2 point fra at vinde, siger Casper Nielsen. Den danske taktiker Jesper Radich tog en 4. plads ved VM, mens den anden tidligere America’s Cup-sejler, Jes Gram-Hansen, vandt Swan 45 vandt VM, dog kun med fem både i klassen.
Storsejlstrimmer taler på kryds
Om bord tales der meget lidt.
-Der bliver talt meget lidt om bord, noget der adskiller de professionelle fra amatører. Bouwe fortæller hvor vi vil hen. Og storsejlstimmeren, Pablo Arrate (erfaren Volvo Ocean Race-sejler, red.) guider ejeren, og fortæller om target speed, om vi skal gå 7,8 til 8,2 knob på kryds afhængig af vinden. Ind imellem siger Bouwe så om han af taktiske grunde vil sejle højt eller hurtigt og så prøver vi det. Så ejeren er under pres for at styre hurtigt, ikke mindst når bådene er så ens.
Fokken og spileren blev trimmet af en hollænderen, Peter van Niekerk. Han har vundet America’s Cup med Alinghi, mens Jens Dolmer, som pitmand, koordinerer alle manøvre, Jens sørger for at tingene sker, og søger for at fordækket får besked.
- Vi havde vores egne regler om bord. Højst 48 timer man gik om bord skulle man have en negativ corona-test, forklarer Casper Nielsen.
Mandskab på ClubSwan 50 - NiRaMo
Ejer og rorsmand: Sönke Meier-Sawatzkis, Tyskland
Taktiker: Bouwe Bekking, Holland/Danmark
Fordæk: Juanpa Marcos, Agentina
Trimmer: Peter van Niekerk, Holland
Mid-bow: Anders Kjær, Danmark
Mast: Ulrik Anderasen, Danmark
Pit: Jens Dolmer, Danmark
Mainsail: Pablo Arrate, Spanien
Runner: Casper Nielsen, Danmark
Floater: Felix Jacobsen, Danmark
Navigator: Marcel Korte, Tyskland