Gå til hoved-indhold
Test
Troels Lykke ses her ved roret under test for BådNyt i European Yacht of the Year, hvor båden vandt. Foto: Bertel Kolthof

Test af finske ClubSwan 50 - svaret på kapsejlerens hede drømme

Nautor Swan fejrede 50 år med ny, 8,5 ton let, sexet ClubSwan 50 i kulfiber. Den fancy weekend-sejler krydser let 9,2 knob mod vinden. Vi prøvede den i Barcelona for BådNyt.

 

Af Troels Lykke |

ClubSwan 50 blev skabt for at give genlyd i sejlerverden, da værftet Nautor Swan i den Botniske Bugt fyldte 50 år i 2016.

Og det er sket, viser et salg på 20 både, men også ved bådudstillinger har køen til båden været enorm. Den blev da også nomineret til European Yacht of the Year 2018.

Faktisk var det italiensk-ejede Swan med 160 ansatte i princippet ligeglad med, om båden solgte godt, så længe den bare havde wow-faktor, fortæller en italiener fra Swan-værftet.

Og wow-faktoren er der. BådNyt så det straks ved kajen i Barcelona før, under og efter testen. Båden sejler som en drøm. Den er muskuløs, maskulin og har kantet aggressivt design og et langt, stærkt bovspryd til gennakeren på 270 kvadratmeter.

Linierne er sexet, og den finske båd til 12,2 mio. kroner sejlklar i dyreste kapsejladsudgave skriger på at komme frem. Frem forbi alle de tungere konkurrenter. 

13,5 ton lettere

En ny Swan 54 vejer f.eks. 22 ton, mens den fire fod mindre ClubSwan 50 kun vejer 8,5 ton. Alt overflødig fedt er skåret væk, helt nøjagtigt 13,5 ton mindre.

Dørken på ClubSwan 50 er f.eks. i teaklaminat med tykt skum imellem og vejer ingenting, og tung aptering i træ er i det hele taget en by i Rusland. Skabene er i læder, og de kan fjernes, når der skal sejles ræs. Generelt er kulfiber svaret på den lette vægt. Mast og bom fra Southern Spars er i kulfiber.

Skroget er i kulfiber og er med ultra tynd skal med tyk skumkerne i midten, selv den smalle kølfinne på den 3,5 meter dybe køl er i kulfiber, men også salonbordet. Hver en detalje er gået efter. Selv sejlene på testbåden var lette North Sails i 3di-model. 

Aggressivt, maskulint look, klæder den finske båd, som også Jesper Bank sejler i under klassens stævner i Middelhavet. Foto: Bertel Kolthof

Nu 400 kilo lettere

Og efter 20 måneder, hvor der nu er produceret 20 både, og ti mere er i ordre, er det lykkedes at gøre ClubSwan 50 hele 400 kilo lettere.

Bådens succes afhænger nemlig af, hvor let båden kan blive, forklarer bådens argentinske kultdesigner Juan Kouyoumdjian, der har slået de aggressive streger til flere 70 fods vinderbåde i Volvo Ocean Race.

Det er første gang i årtier, at en Swan ikke tegnes af designer German Frers. Swans både, hvor den første var en Swan 36 i 1967, er kendt for først og fremmest at være solide, traditionelle, sødygtige, velsejlende og bygget i dyre materialer.

Men bådens designer mener alligevel, at han har skelet til Swans traditionelle design.

- Jeg har set en del efter, hvad German Frers har gjort med Swan-bådene, for at ClubSwan 50 fik Swans DNA. Men for mig var det vigtigt at skabe en kapsejladsbåd, som kunne sejle, og her er vægten essentiel, fortæller Juan Kouyoumdjian, der har placeret 40 procent af bådens samlede vægt i blybulben.

Apteringen er minimalistisk og ekstrem let med skum i træet, som distancemateriale. Foto: Bertel Kolthof

9,2 knob på kryds

Det er dog, efter BådNyts opfattelse, kun den blå stribe på ruftaget, der afslører, at her sejler en Swan, for skrogformen er som på en Volvo Ocean 65 med bred hæk og negativ stævn.

Det er ikke en båd, der primært er skabt til tryg familiesejlads, dertil er den for levende med den 24 meter høj mast. Godt nok ville båden plane hurtigt over Atlanterhavet.

På læns har båden nemlig allerede surfet 27 knob i 12 m/sek, med 150 grader til vinden. Båden, der har en bredde på 4,25 meter, har nemlig en stor våd overflade fra midten og agter, så den kan surfe på Middelhavet, mens den på kryds er hurtigst, når den krænger mellem 15 og 20 grader, da bådens vandlinje øges. 

Under testen sejlede vi 7,8 knob på kryds i fem m/sek., mens båden krængede 17 grader, kunne vi se på den store B&G monitor på masten.

På kryds var båden dejlig levende, balanceret og responsiv på kulfiberrattet.

Og den gik ikke i stå under vendingerne, der gik som smurt, nok også fordi vi havde tre professionelle gaster om bord, hvilket er helt normalt for en rigmand på en ClubSwan 50.

Topfarten på kryds, med under 40 grader til vinden, er på 9,2 knob i 10 m/sek., og den fart er der ganske få 50 fods både, der kan matche. Faktisk ikke nogle både, som jeg har testet før.

Med slæk på skøderne røg vi lige over ti knob, da den 270 kvadratmeter gennaker blev rullet ud og monteret på det én meter lange bovspryd. Også her var båden neutral på rattet.

Et arbejdsvenligt cockpit. Foto: Troels Lykke

Man køber koncept

ClubSwan 50 er til den velhavende sejler, der ikke ønsker en X-Yachts, der er for turpræget, eller en TP52, der er for ekstrem og fem mio. kroner dyrere i indkøb, og i en klasse er indrettet efter en boksregel, hvor der kan udvikles dyrt i det uendelige. Samtidig er en TP52-kampagne dobbelt så dyr at drive.

En ClubSwan 50-kampagne, hvor der kun må være fire professionelle på båden og ejeren skal styre eller en amatør, koster et par mio. kroner om året at drive. Lige nu er elleve SwanClub 50-ejere med i klassens Nations Trophy, der tæller fire stævner i Middelhavet i Monaco, St. Tropez, Palma de Mallorca og Porto Cervo på Sardinen.

Det oplyser Philippe Qulhen, der sejler med på testen. Han arbejder for Swan omkring ClubSwan 50 og arbejder samtidig for Juan Yacht Design. Han havde netop deltaget i Palma de Mallorca på en ClubSwan 50 i Nations Trophy, hvor også Jesper Bank fra Elvstrøm Sails deltog. 

- Du køber et program, når du køber en ClubSwan 50, hele 80 procent har købt, fordi ejeren kan lide one design-idéen og stævnerne i klassen, det er utroligt lige, når vi konkurrerer. Du skulle se, når vi runder helt tæt, siger Qulheln 

Konstruktion og koncept

Båden er designet af den velanskrevne designer Juan Kouyoumdjian fra Argentina. Han har blandt andet designet de vindende både i Volvo Ocean Race, ABN Amro og Ericsson.

Båden er let, ultra let. Den vejer kun 8,5 ton, heraf vejer den 3,5 meter dybe køl alene 3,45 ton. Alt er stort set i kulfiber, selv salonbord og kølfinnen. Dørken ligner ægte teak, men det er et laminat med skum imellem, dørken vejer derfor stort set ingenting.

Båden er til rigmanden, der selv styrer båden og typisk har fire professionelle gaster om bord. Clubswan50 er krævende, men der overvejes nu, om der skal elektriske spil om bord.

Båden kan også bruges til tursejlads i en uges tid for en familie på fire. Den kan omrigges til en turbåd med rulleforstag og lazy-jack til storsejlet.

Fokken kan skødes temmelig langt ind mod midten, som det ses. Foto: Troels Lykke

Sejlegenskaber og boathandling

ClubSwan 50 er skabt til at sejle hurtigt og godt. Og det gør den. I den grad. I fem m/sek. sejler den 7,8 knob på kryds og går 35 grader til vinden. Når vinden øges det det dobbelte ryger farten op på 9,2 knob på kryds.

Med slæk på skøderne har båden surfet 27 knob i 12 m/sek. med spiler og rebet storsejl. Båden har en flad bund og elsker at surfe, samtidig er stævnen spids, men stadig med bæring nok til, at den ikke dykker. Båden rykker ved det mindste pust og er i balance på roret.

De store Harken-spil sidder, som de skal i det brede arbejdsvenlige cockpit. Fx til storsejlstrimmeren, der sidder foran roret og har adgang til trim af storsejlsskødet, men også den sænkede løjgang.

Fremme, højt placeret på ruftaget, er Harken-spillene placeret til trim af fokken. Bagved rorsmanden er der to andre Harken-spil, der sørger for, at bakstagene bliver halet. Båden er uden agterstag, der blot ville genere den kæmpe kappe på storsejlet.

Konstruktion om læ

Det er minimalistisk om bord på den finske båd, men der er også elegance med læder, teak-look og indirekte LED-lys, som der i øvrigt også er i cockpittet.

Sejlere kalder den populært for en weekend-turbåd, men selvfølgelig kan du holde fjorten dages ferie i båden.

Der er otte sovepladser, heraf fire i salonen, når slingrekøjer vippes op. Fremme er to køjer i den lidt smalle forkøje. I bagbord side er der også plads til to sovende. Noget utraditionelt er pantryet placeret i styrbord agterkøje, og der er ingen navigationsplads om bord. 

Vi mener

ClubSwan 50 er vellykket. Meget vellykket. Dyr jo, lige over 12 mio. kroner sejlklar, hvis du har fuld kapsejladspakke med de dyreste North Sails 3Di eller Elvstrøm Epex Sejl, som leverer til klassen, eller også har teak i cockpittet. Teak på dækket skal man have.

Alle både skal veje det samme nemlig. Båden har et maskulint og aggressivt look, og den sejler derefter. Letdrevet, god at bevæge sig på, hurtig, men også krævende, når man fx hejser en af gasterne op i en mastestol, fordi storsejlet skal ned.

Båden er ikke til hr. og fru Danmark, men til sejleren, der både har masser af penge og dygtige gaster. Gid vi får en til landet, den vil være en nydelse at se på. Båden produceres på fire måneder, og der bygges tre samtidigt. 

PLUS

Velsejlende

Smukke linjer

Arbejdsvenligt cockpit

God mast

MINUS

Kræver stort mandskab

Lille kahyt

Pristung og dyr at drive

 

ClubSwan 50 

Længde over alt16,74 m

Skroglængde15,24 m

Bredde4,20 m

Dybgang 3,5 m

Vægt 8500 kg

Kølvægt3450 kg

Motor:Volvo Penta D2 75 hk

Fok65 kvm

Storsejl93 kvm

Gennaker270 kvm

Antal køjer8 styk

Vandtank350 l

Dieseltank300 l

Design  Juan Kouyoumdjian

Pris testbåd sejlklar12,2 mio. kr.

Pris standardbåd  9,4 mio. kr. 

Værft Swan Nautor, Finland

Mere infowww.clubswan50.com

Dansk forhandler Top Yacht, Rungsted, tlf. 4918 0350

Man kan se hvor mange tons tryk, der er på forstaget, efter man har halet hækstaget. Foto: Troels Lykke

Troels Lykke fra BådNyt (der nu er lukket i 2018, red.) styrer her båden. En sand fornøjelse. Foto: Swan

content-loader
content-loader
content-loader