Opskriften på billig kapsejladsbøje, som er en holdbar og korrekt ”gør det selv-løsning”
Ofte koster et robust kapsejladsmærke, der kan anvendes hele sæsonen, over 2000 kr., men der findes også en billig gør-det-selv-løsning, forklarer Finn B. Andersen fra Greve Marina.
Et robust kapsejladsmærke, der kan ligge ude hele sæsonen, koster ofte et godt stykke over anslået 2000 kr., forklarer den tidligere kapsejler Finn B. Andersen.
Sejleren kommer derfor med en billig, holdbar og korrekt ”gør det selv-løsning”:
3 meter brugt, 10,5 cm PVC-tæpperør lukket i enderne med 3 cm tykke træpropper af vandfast krydsfiner, indsat i silikone og fastgjort med skruer.
Rørets nederste ende fyldes med 7 kg beton. Resten af røret fyldes kompakt med flamingo-rester. Så er det under alle omstændigheder synkefrit.
Fastgørelsen for ankerkæden nederst er en stump kæde fastgjort på hver side af røret til et stykke 8 mm, rustfrit rundstål, boret midt igennem rør og bundprop.
Forankring
Bøjens forankring på 3-4 m. vanddybde kan være 6-8 m. kæde ned til et anker. Det er ikke så vigtigt om hele kæden er galvaniseret.
Galvanisering bortslides nemlig alligevel hurtigt på det stykke kæde lige under mærket, der ikke ligger på bunden og derfor er i uafbrudt bevægelse. Det er vigtigere, at der er noget ”at slide af”.
Lad derfor hellere de første meter kæde være 8 mm. Så kan resten, der ligger på bunden, f.eks. bare være galvaniseret 6 mm.
Skal være gule
Kapsejladsmærker er ”specialafmærkning” og skal være gule. Topbetegnelsen skal være et gult flag, hvis form er fri. Øverst bør røret have gult reflekstape.
PVC-røret males gult efter affedtning og grovslibning. Ingen slags maling hæfter særligt godt på PVC. Oliemaling hæfter dog godt nok til formålet.
I rørets top er isat et stykke 10 mm alu-rør, som holder for en 6 mm alu-flagpind.
Flaget bør ikke være af polyester. Det nedbrydes for hurtigt af sol. Den viste bøje har været udlagt i seks sæsoner og fejler intet.