Elan leverer sin første GT5-sejlbåd med el-motor
Men den elektriske løsning er ti procent dyrere. Elan GT5 får en 15 kW elmotor og 30 kWh batteri. Båden skal kunne klare 40 sømil i fem knob eller otte timers sejlads.
Den norske køber fra Oslo ville faktisk udskifte dieselmotoren med en elektrisk i sin Hanse, men endte med at købe en helt ny båd, siger Erik Welin-Larsen i Seilbåtservice.
Seilbåtservice i Fredrikstad er forhandler af elmotorfabrikanten Oceanvolt samt for Nautic Norge, importøren af Elan i Norge, forklarer Seilmagasinet.no.
Elektrisk løsning er 10 procent dyrere
- Elan GT5 koster i alt 5,5 millioner norske kroner, og den elektriske løsning gør båden cirka 10 procent dyrere, forklarer Welin-Larsen.
Båden får en 15 kW elmotor og 30 kWh batteri. Båden skal kunne klare 40 sømil i fem knob eller otte timers sejlads.
Under sejlads med god hastighed kan elmotoren generere omkring 1 kW. Båden vil også være udstyret med solpaneler, der giver strøm til forbrugskraft. Båden har ikke en dieselgenerator som rækkevidde, den vil være ren elektrisk fremdrift.
48 volt system
- Båden får et 48 volt system, og den bruger også Seldens elektriske spil og rullende systemer, forklarer Welin-Larsen.
Højere spænding gør det muligt at bruge tyndere ledninger, og bådens elektriske hjælpemidler bliver billigere og lettere at installere.
I Danmark forhandles Elan-bådene af Yachting Denmark i Aarhus.
Kilde: Seilmagasinet.no