Gå til hoved-indhold
Tur
Det vil tage tid, før markedet for elbåd bliver stort, men hvis det skal blive et marked, skal opladning være sikker og tilgængelig, siger direktør i BKK. PR-foto

Elbådopladere kommer nu til fire havne i Norge

- Norge har ført an i den elektriske bilrevolution. Nu vil vi gøre det lettere at skifte til en elektrisk båd. Vi har arbejdet med planerne over tid. Især de seneste måneder er interessen for elektriske både steget markant, siger BKK's administrerende direktør, Jannicke Hilland.

Af Troels Lykke |

BKK er en af ​​Norges største kraft- og vedvarende energikoncerner og har ambitioner om at blive den største inden for elektrificering i Norge.

BKK satser på, at elbåde vil have det samme opladningssystem som for biler. Et avanceret opladningssystem, som kun få elektriske både i dag har.

- Vi har arbejdet med planerne over tid. Især de seneste måneder er interessen for elektriske både steget markant. Det vil tage tid, før markedet for elbåd bliver stort, men hvis det skal blive et marked, skal opladning være sikker og tilgængelig. Både bådejere, lystbådehavne, bådforhandlere og politikere sætter spørgsmålstegn ved, hvordan afgiften skal finde sted. Vi reducerer nu den usikkerhed, siger Hilland i en pressemeddelese.

Første store indsats

Elbådopladere vil være en del af BKK-firmaet Plug, som allerede bygger, ejer og driver landstrømsystemer til skibe. Hurtigopladernetværket vil være det første af sin art i Nordeuropa og et af de få i verden.

- Der er et par planer for enkeltopladere i Norge. I Europa er der et par private initiativer, siger general manager for Plug, Maria Bos.

De første fem ladepunkter er blot den første del af investeringen.

- Hvis Norge skal få et opladningsforbindelse langs kysten, har det brug for langt flere opladere. Vi arbejder med både Oslofjorden og Vestlandet. Vi har flere planer og god dialog med flere havne og sejladsforeninger. Men vi vil meget gerne høre fra bådens folk selv, hvor de vil have opladningsmuligheder, slutter Bos.

Her er de første opladere:
• Solheimsviken i Bergen i 2021

• Aker Brygge, Oslo i 2021

• Florø Havn i 2021

• Vågen, Bergen i 2022

content-loader
content-loader
content-loader