Gå til hoved-indhold
Tur
Ruten, som kæresteparret har fulgt på deres Polen-sejlads. På kortet benævnes den sydlige havneby Stettin, i stedet for det polske Sczcecin. Foto: Google Maps
Tur
Jens Krogsmose og Anette Pedersen er sejlet til Polen med deres ti måneder gamle datter. Foto: Privatfoto

Brug sommerferien i Polen - danske sejlere deler deres rute

De fleste feriesejlere kan uden problemer sætte kursen mod Polen, der ligger indenfor en overskuelig afstand for såvel bådejere i Øresund, Lille- og Storebælt. I maj besøgte 31-årigt, fynsk kærestepar landet.

Af Sara Sulkjær |

To uger. En længere ferie er ikke nødvendig, hvis drømmen er et sommertogt til den oversøiske nabo mod syd. 

Blot en enkelt dag eller to behøver Øresundssejleren eksempelvis at sætte af til transportsejladsen, hvorefter Polens anderledes kultur, billige restauranter og udprægede gæstfrihed kan opleves på egen krop.

- Det er synd at sejle derned, hvis du har under ti dage i landet. Da bliver du for tidsmæssigt begrænset, rådgiver Lundeborg-sejlerne Anette Pedersen og Jens Krogsmose, der i deres SunCoast 42 netop har tilbragt maj måned i polsk farvand.

Læs mere om sejlturen.

Lurer to ugers sammenhængende ferie i horisonten, og overvejer du at rette stævnen mod Polen, kan du herunder blive inspireret eller sågar følge direkte i sejlerparrets kølvandsstribe:

Nowe Wapno (to nætter)

Byen, der ligger på grænsen til Tyskland, emmer af charme. Blot få hundrede mennesker bor i grænsebyen, der ikke er hoppet på den shoppingcenter-bølge, der præger store dele af landet, men i stedet byder på en række små købmandsforretninger. 

De lokale sejlere er desuden imødekommende og hjælper gerne med at finde en velegnet plads samt tager imod fortøjninger. Modsat de fleste er engelsk ikke en del af havnefogedens ordforråd, men de lokale bidrager gerne med en oversættelse.

--> 30 sømil -->

Szczecin (tretten nætter, heraf fire på biltur)

Med knap en halv million indbyggere er Szczecin en moderne by, der har alt til såvel sejlere som turister. Det er muligt at ligge helt inde ved byens centrum i den såkaldte Nordvesthavn - en blot tre år gammel havn med imponerende god service og en engelsktalende havnefoged. 

Lidt derfra finder du klubhavnene, som består af en række privatejede havne, primært med de lokale sejlklubber som ejermænd. Priserne varierer, hvorfor det i første omgang kan være en fordel blot at booke en enkelt overnatning, hvorefter du på gåben kan tjekke de resterende havne og deres priser ud.

Her valgte Jens Krogsmose og Anette Pedersen at kaste fortøjningerne i den såkaldte Marina Club og i Azs Yacht Club.

I Szczecin er det desuden let at leje en bil og eksempelvis tage på en længere tur ind i landet eller langs kysten, hvis du ikke planlægger at sejle så langt. Omkring 200 kroner i døgnet må du slippe i lejeudgifter til en nyere bil.

Holder du blot et par ugers sommerferie, er det oplagt at tilbringe kortere tid i havnebyen.

--> 30-35 sømil -->

Wolin (to nætter)

Efter Szczecin går turen atter ud ad Oderfloden, når kursen sættes mod provinsbyen Wolin. En by, der umiddelbart kan synes en smule uskøn, men som gemmer på en stor ynde, fem restauranter, flere butikker og et velbesøgt vikingemuseum. 

Engelsk er tydeligvis ikke havnefogedens kop the, men hun ringer gerne til sin engelsktalende datter, hvis sprogbarrieren bliver for stor.

Sætter bådens dybgang ikke en naturlig stopper for besøget, skulle naturhavnen Stepnica desuden være et besøg værd.

--> 30 sømil -->

Swinoujscie (fem nætter)

Den sidste havn inden Østersøens vand atter omslutter bådskroget. Den forholdsvis store by har ikke været på polske hænder længe, hvorfor lystbådehavnen fornyligt er opført og fremstår ny og moderne. 

Fra Sverige går en del færgesejlads til byen, der derfor er et oplagt mål for svenske turister, hvilket tydeligt ses ved den store strandpromenade og de mange hoteller. Længere fra kysten hersker den afslappende, polske stil fortsat. 

Få overblikket over danskernes rute på kortet øverst i artiklen og læs flere gode tips til sejlads i Polen i sejlerguiden her.

Artikel er tidligere bragt på minbaad.dk i 2019

content-loader
content-loader
content-loader