Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Fulton ankom til værftet efter sejlsæsonen i 1992, og bådebyggerne gik i gang med det store arbejde omkring kølopretningen af skonnerten. PR-foto
Kort Nyt

Fulton af Marstal har i 30 år fået livsforlængende vedligehold hos Hvide Sande Shipyard

Nationalmuseet, som ejer skonnerten fra 1915 og i dag drives af Fulton Fonden, var først i 1990’erne på udkig efter et værft, der havde den faglige kompetence og erfaring i at bygge og vedligeholde fartøjer af træ. Her faldt opmærksomheden på Hvide Sande Shipyard.

Af Troels Lykke |

- Hvert år, hvor vi har kunne se, at Fulton anløber havnen, er vi gået ydmyg til opgaven om at yde faglig kompetence og god service for vores kunde – aldrig er det blevet taget som en selvfølge at vi som værft er blevet valgt, understreger Carl Erik Kristensen og Hans Peter Kristensen, der er henholdsvis nuværende og tidligere direktør hos Hvide Sande Shipyard.

Første kontrakt blev indgået i årsskiftet 1991/92

Nationalmuseet, som ejer skonnerten fra 1915 og i dag drives af Fulton Fonden, var først i 1990’erne på udkig efter et værft, der havde den faglige kompetence og erfaring i at bygge og vedligeholde fartøjer af træ.

Her faldt opmærksomheden på Hvide Sande Shipyard.

- Vores ejere fik øje på, at her ligger der en rigtig såkaldt kutterfabrik, der bygger skibe, der kan holde til både at blive brugt til erhvervsmæssige formål og i fald af dårligt vejr på Vesterhavet, ja, så kan de også holde til en omgang tæsk, udtaler Jakob Jensen, der fejrer sit 20-års jubilæum som skipper på Fulton.

Et ekstra slips til vestjyden

Helt konkret gik opgaven dengang på, at Fulton skulle køloprettes, og der blev indgået en kontrakt mellem Nationalmuseet og Hvide Sande Shipyard i vinteren 1991/92.

- De gode mennesker fra Nationalmuseet medbragte faktisk et ekstra slips til Vestjylland – det måtte jeg pænt tage imod og binde, inden vi fik lov til at underskrive, fortæller tidligere værftsdirektør Hans Peter Kristensen med et forsigtig smil og en god portion vestjysk lune.

Fulton ankom til værftet efter sejlsæsonen i 1992, og bådebyggerne gik i gang med det store arbejde omkring kølopretningen af skonnerten.

Altid en livline

Et fast mål, en fast samarbejdspartner og faglige kompetencer... Det er ifølge skipper Jakob Jensen vejen frem og svaret på, at Fulton uden undtagelse har kunne driftes år for år og i dag stadig fremstår original og vedligeholdt.

Restaurationsopgaver som kølopretning, skift af spanter og klædning er med til at give Hvide Sande Shipyard en detaljeret viden om skibets opbygning, form, særlige bådtekniske og - for dens tid og type - typiske løsninger.

- Nationalmuseet, Fulton Fonden og jeg som skipper har igennem de sidste årtier arbejdet målrettet mod, at skonnerten fremstår som i 1915 og på samme tid lever op til dens nuværende driftsformål. Ofte har vi et fast mål i forhold til det resultat, vi gerne vil have, men kender ikke den teknisk og skibsfaglige vej dertil. Her har værftet ført os sikkert igennem vores vedligeholdelsesplaner punkt for punkt.

- I dag kan jeg, uanset hvor jeg er, ringe til Hvide Sande Shipyard og tale med en af de medarbejdere, der har været med helt fra starten, og som er i stand til at pakke bilen med præcist det udstyr, som der skal til for at fikse de småskavanker vores ældre dame af og til har, fortæller Jakob Jensen.

Alt imens sidder sejleren og kigger hen over beddingen og ned til Fulton, der netop har fået monteret et nyt dækshus, samtidig med at der pågår en større renovering af kabyssen under dækket.

Gode minder om kolde vintre

Hvide Sande Shipyard’s direktør Carl Erik Kristensen vil gerne benytte lejligheden til at takke ydmygt for den store tillid og trofasthed værftet er blevet mødt med fra Fultons side, og som har skabt et unikt samarbejde, der på mange måder har en gensidig synergieffekt.

- Jeg tænker med et smil tilbage på alle de kolde vintre, hvor vi har stået og hamret, banket, mast, slebet og pudset, som har givet en god håndværksmæssig ballast, og som også i dag er til stor glæde for vores lærlinge, påpeger Carl Erik, som selv oprindelig er udlært bådebygger.

Fakta:

  • Skonnerten Fulton er bygget i Marstal 1915 og sejlede oprindelig med klipfisk i det meste af Europa.
  • Ankom til Hvide Sande Shiyard for første gang for 30 år siden.
  • Nuværende skipper Jakob Jensen kan i 2022 fejre 20-års jubilæum.
  • Alle vedligeholdsopgaver omkring skonnerten Fulton er udført, nøje planlagt og uden at skonnerten har haft ophold i driften.
  • Skonnerten har en historie som skoleskib og driftes i dag under samme ånd som ”charterskonnert”. Læs om skibets historie i den vedhæftede pdf-artikel fra år 2000.
  • Hvide Sande Shipyard, Steel & Service har i dag omkring 230 medarbejdere der holdes beskæftiget med højteknologiske projekter indenfor skibsnybygninger og vindindustrien, samt vedligehold og service af nyere og historiske fartøjer.
content-loader
content-loader
content-loader