Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
J/70'eren har slået dybe rødder i sejlklubber landet over. Foto: Peter Brøgger

Klassetjek: J/70’eren har ikke toppet endnu – snarere tværtimod

Først tog Sejlsportsligaen den moderne kølbåd til sig. Dernæst fulgte klubberne, og nu står sejlerne - nye som øvede - i kø for at blive en del af J/70-miljøet, der på få er stablet på benene. Også de mindre klubber er hoppet med på J/70-bølgen. Formand Chris Nørgaard forklarer.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her i J/70'eren, der danner udgangspunktet for Sejlsportsligaen, og som fungerer som klubbåd landet over. Chris Nørgaard, der i marts indtog formandsposten i den danske klasse, fortæller om den fremadstormende bådtype.

Chris Nørgaard, hvorfor skal man sejle J/70?

- Efter at have sejlet storbåd i mange år kunne vi godt tænke os at komme ud af alt, der hedder måleregler, ORC og så videre. Vi ville gerne tilbage til, at den, der kommer først, vinder. Netop dét får man i J/70’eren, der har taget over for Melges 24’eren. 

- Flere rigtig gode sejlere er gået ombord i J/70’eren, der er billigere end Melges 24’eren og har et mere enkelt set-up uden laminatsejl. Bortset fra det ligner de to både egentlig hinanden. Melges 24’eren er grundet sin størrelse en smule hurtigere end J/70’eren, der til gengæld er mere frisk og moderne.

Hvad koster det at sejle J/70?

- For en fin brugtbåd må du give omkring 250.000 kroner, mens en helt ny J/70’er koster 450.00 kroner. Endnu dyrere bliver det, hvis du vil have en båd, der har været sejlet af en af de italienske topbesætninger. Her er køl og ror ordnet, og besætningen har vægtoptimeret båden. Alt står, som det skal – og endda bedre end da båden kom fra værftet.

- Hører du til blandt de de dygtigste besætninger, vil du typisk skifte sejl flere gange årligt. Det er dog sjældent nødvendigt for den almene sejler, men et nyt stel sejl per sæson er ikke unormalt. 55.000 kroner må du typisk lægge for et sådant stel, hertil kommer selve deltagelsen ved eksempelvis et europamesterskab, som koster 2.-3.000 kroner. Et beløb, du så kan dele mellem besætningsmedlemmerne ombord.

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- I virkeligheden gør vi ikke så meget, da klubberne i øjeblikket er ekstremt dygtige til selv at hverve medlemmer. Jeg har aldrig oplevet en klasse, der i så høj grad drives frem på klubbasis, det er ret fantastisk.

- Hvis folk ringer, vil vi selvfølgelig meget, meget gerne hjælpe, men klubberne kan et eller andet, der er fuldstændig unikt. Jeg er fuld af beundring over, at selv små klubber, som vi normalt ikke ser, vælter derudaf. De har ofte en fed 360-graders strategi, hvor både de unge, kvinderne og pensionisterne inddrages.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Mit indtryk er, at J/70’eren er en af de klasser, der afvikler flest træningslejre og generelt arbejder mest struktureret med tingene, som det kendes fra jollemiljøet. Netop derfor er niveauet af vidensdeling ekstremt højt. Vi følger 49er-tankegangen med den grundtanke, at vi bliver bedre ved at træne sammen og ved ikke at holde kortene tæt til kroppen. 

- Det giver pote, når vi møder sejlere fra udlandet. Generelt er vi i Danmark forholdsvis nye i klassen og er først fornyligt begyndt at deltage i stævner, men særligt de ældre sejlere er ikke vant til at holde på hemmeligheder, hvilket de yngre sejlere nyder godt af.

Hvor sejles der særligt J/70, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Siden 2015, hvor klassen for alvor gjorde sin entré i Danmark, er der kommet omkring 90 både til landet. Særligt Sejlsportsligaen, hvor der dystes i J/70’eren, har bidraget til det unikke miljø, blandt andet ved at sælge de brugte J/70’ere videre, så selv mindre klubber kan være med. J/70’erens højborge er dog fortsat i Aarhus og Øresundsklubberne.

- Foruden stævnerne i Sejlsportsligaen, som nu også omfatter sejladser for de ældre Blue Brothers-sejlere, er også EM et stort stævne for flere i klassen. Franske Hyéres sætter rammerne om mesterskabet i september, mens VM sejles fra Monaco i oktober. Desuden afvikles årets danmarksmesterskab ligeledes i oktober, denne gang i København.

Hvordan ser fremtiden ud for J/70-klassen i Danmark?

- Det virker ikke til, at vi har toppet endnu – snarere tværtimod. Ikke mindst klubbernes taskesejler-koncept, hvor sejlerne ikke er forpligtet til klargøring og lignende, men blot møder op et par gange i ugen, passer ind i tiden. Alting har selvfølgelig en udløbsdato, men lige nu går det stærkt. Faktisk kan jeg ikke se, hvilken bådtype der skulle tage over. Det vil derfor ikke undre mig, hvis der ved udgangen af 2022 er 100 både i Danmark.

- De mange nye sejlere betyder også, at vi i bestyrelsen har snakket om at dele feltet op, som det eksempelvis sker ved VM, hvor bådene er inddelt i et felt for amatørerne og et professionelt felt. Herhjemme handler det foruden kvalifikationer om, at nogle både, særligt de privatejede, ganske enkelt er i en bedre stand. Vi har ikke sat konkrete tiltag i verden endnu, men det er en udvikling, vi følger tæt.

Er I tilfredse med jeres hjemme- og Facebookside?

- Vi har netop lanceret en ny hjemmeside før jul, www.j70.dk. Den fungerer nogenlunde, men der skal flere ting på med køb, salg og så videre. Men det er frivilligt, så det tager naturligvis lidt tid.

- Hjemmesiden bliver mere enkel at gå til, men i virkeligheden kunne man nok klare sig med en mere dedikeret Facebookside. Vi har en rimelig aktivitet på siden, og omkring 600 følger med. I øjeblikket begynder flere udenlandske sejlere sågar at stemple ind, hvilket skaber vidensdeling og relationer sejlerne imellem.

Om J/70'eren:
Længde, overalt: 6,93 m (23 fod)

Bredde: 2,25 m

Dybgang: 1,45 m

Deplacement: 794 kg

Ballast: 286 kg

Besætning (optimalt): 4 personer

Facebook: J/70 Class Denmark

Blå bog om formanden:
Navn: Chris Nørgaard

Alder: 44 år

Job: Selvstændig inden for telekommunikation, markedsføring og softwareudvikling

Sejlklub: Kjøbenhavns Amatør-Sejlklub

Sejler med: Mille B. Jensen og Peder Schimmell (internationalt med Michael Hestbæk/Anne-Marie Rindom)

Artiklen er opdateret, men blev også bragt i 2021

content-loader
content-loader
content-loader