Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Når man kommer om læ er det som en tidslomme. Masser af teak, fine udskæringer og meget kraftige skot. Foto: Mette Leth

Oyster 37 One Ton er en flot dame med tykke kinder (fribord)

Bliv klogere på en britisk klassiker: Oyster 37 blev konstrueret i midt 70'erne af Don Pye of Helman and Pye. Der blev bygget 43 både og ifølge Oyster værftet forlod den sidste Oyster 37 værftet i 1983, og det var vores, fortæller sejler-bloggeren Mette Leth fra Vejle.

Af Mette Leth |

Vi har været i dialog med værftet for at spore vores båd, de mener at vores båd Jazzi var den sidste de lavede. Den var rød som vores og var apteret til tursejlads og solgt til Tyskland i 1983, fortæller Mette Leth fra sejlerblog.dk/

Hun sejler sammen med sin mand, Lars Neumann på den britiske båd.

Oyster 37 er en One Ton har sig DNA i IOR klassen, International Offshore Rule. IOR reglen blev introduceret 1960erne og satte standarden for mange kapsejladsbåde op gennem 1970erne og begyndelsen af 80erne. 

Sejlevner

Vores Oyster 37 har et meget dybt undervandsskrog og efter moderne standarder et smalt agterskib. Dette betyder at Jazzi ikke kan komme op at surfe, den vil simpelthen bare grave sig ned, når den maximale tophastighed er nået.

På læns logger vi max 10 knob. Fribordet er meget udfaldene, altså har tykke kinder, eller som de siger i England form som en tekedel. Forskibet er meget dybt og smalt, dette design betyder at den går højt og kløver søen smukt, vi har endnu ikke oplevet at den banker pæle. Jazzi går virkeligt godt på kryds. 

For motor i cruising fart med 1500 omdrejninger logger vi 5,5 knob og ved max omdrejninger går vi 7,5 knob.

Jazzi i tal

Skroget på Jazzi er utroligt stift. Det er bygget op som et gitter, hvilket giver et meget stærkt og stift skrog, men også et tungt skrog. Jazzi har en finkøl med 3,6 ton bly, i alt vejer båden ca. 9 ton.

Den stikker ca 2,05 meter og er 3,70 meter bred. Overalt Længden er 11,30 meter og vandlinjen 9,50 meter. Storsejlt er ca. 30 m2 og og vores genua er ca 40 m2. Jazzi er derudover udstyret med en gennaker med rulle system og bovspryd.

Ombord har vi 90 liter diesel og 240 liter vand. Vi har monteret et kulfilter ved vandhanen. Da vi i 2019 forlod Vejle og sejlede til Fransk Polynesien i vores gamle båd, en Jeanneau 49 Performance, tankede vi ikke andet end havnevand og havde aldrig dårlig mave.  

Tidslomme om læ

Når man kommer om læ er det som en tidslomme. Masser af teak, fine udskæringer og meget kraftige skot. Forskibs har vi en dobbeltkøje, i salonen er der en u-sofa samt en pilot køje.

Pantryet har et traditionelt u-form og er udstyret med køl, frys og komfur med ovn. Agter har vi en dobbelt køje. Kahytten har ikke meget lysindfald og det smukke men mørke teak giver en lidt mørk kahyt. Vi har derfor fået nye hynder i en lys alcantara, som skulle være nem at gøre ren. De nye hynder har virkeligt lysnet kahytten op.

På dæk

Cockpittet er ikke særligt stort i forhold til moderne både. Vi kan lige sidde 4 foran rattet. Bag rattet er det muligt at betjene alle skøder, indhal osv. da de store spil er flyttet agter. Dækket er bredt og nemt at bevæge sig rundt på.

Masten er popnittet sammen og har 2 salinger. Salingerne står i 90 grader, og derfor har båden et babystag og løbende undervant for at holde styr på det hele i grov sø. Vi har endnu ikke oplevet at masten står og pumper.  

Klar til langtur

Jazzi er udstyret med nyt navigationsudstyr, radar, ny motor 42 hk, nye sejl, redningsflåde, nyere batteripakke, nye fald og selden blogge, osv. Den snart 40 år gamle dame er klar til langtur. Vi håber at kunne komme afsted til Middelhavet i Jazzi inden for et par år. 

Mette og Lars

content-loader
content-loader
content-loader