Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Esben går over målstregen i Garmin Round Denmark Race 2022. Foto: GRDR
Kapsejlads
De officielle distancer på de to baner er 640 sømil for inshore og 760 for offshore, men alle sejler naturligvis længere på grund et krydstillæg.
Kapsejlads
Stemning fra kajen i Aarhus. Foto: GRDR

Sejlerne leverede varen i Garmin Round Denmark Race 2022 inshore og offshore - især en X-79 sejler

Et af sejladsens højdepunkter var, da 57-årige Esben Pilegaard fra Assens fredag efter knap ni døgn i søen surfede over målstregen i Aarhus og gennemførte sejladsens offshorebane singlehand i sin lille X79'er Relax, hvor tre autopiloter strejkede undervejs. Få her et overblik over vinderne.

Af Troels Lykke |

Garmin Round Denmark Race inshore og offshore markerede sig igen som den længste, mest udfordrende og mest eventyrlige kapsejlads i Nordeuropa, fortæller leder af sejladsen, Morten Brandt til bådpressen.

Sejladsen tester sejlernes udholdenhed og deres evner til at dosere presset på sig selv, på båden og på udstyret. Det er en bedrift at komme i mål, og har man ambitioner om at vinde, skal man starte med at have en plan og et setup, der sikrer, at man kommer i mål.

640 inshore og 760 sømil offshore

Som et tur til L’Orient-sejladsen sendes deltagerne ud på eventyr i de danske, tyske og svenske farvande omkring midsommer med distancer, der kræver helt andre forberedelser og helt andre rutiner end deltagerne får på nogen anden kapsejlads i Danmark.

De officielle distancer på de to baner er 640 sømil for inshore og 760 for offshore, men alle sejler naturligvis længere på grund af et krydstillæg. For at sætte det i perspektiv svarer de to distancer til en tur fra offshore start-venue Esbjerg til henholdsvis Brest (640 sømil) og L’Orient (760 sømil).  

Missionen lykkedes. Alle gennemførende deltagere kunne berette om unikke oplevelser i de lange dage med korte, magiske juni-nætter.

Mange højdepunkter

Et af sejladsens absolutte højdepunkter var, da Assens-sejler Esben Pilegaard fredag eftermiddag efter knap ni døgn i søen surfede over målstregen og gennemførte sejladsens offshorebane singlehand i sin lille X79'er, Relax.

- Det har været en utrolig oplevelse med masser opture, men også en del modgang. Jeg har tre selvstyrerer om bord, som alle holdt op med at virke. Så jeg håndstyrede hele vejen fra Bornholm, men på et tidspunkt blev også det rutine. Modgang kan overvindes. Det har jeg lært, siger han.

Når den passionerede singlehander i X-79'eren nød det fantastiske sommervejr, skyldes det blandt andet, at sejladsens tidligere etaper har været stærkt udfordrende.

Startende ud med 38 timer i 14-18 sekundmeter fra Esbjerg til Skagen med svigtende selvstyrer. Senere kom en spiler, der i en tordenbyge ved Bornholm ikke kunne bjærges, og blev surret godt fast rundt om forstaget.

Heller ikke her svigtede det gode humør hos sejleren fra Assens, der oplever Round Denmark Race som den ultimative manddomsprøve. 100 sømil i streg uden selvstyrer og med konstante søer ind over, kræver en vis udholdenhed, men det gamle kneb med to reb i roret, surret til hver side, virker stadig.

- Så kan man snildt nappe en lille lur på dørken i slot på 10 minutter, forklarer han og undskylder blot, at han en overgang ikke kunne kontaktes, da al elektronik har været sat ud af funktion grundet vand indenbords.

Se Esben sejle i mål i Aarhus

Ikke alle højdepunkter er gode

Et andet højdepunkt var, da dobbelthand-sejlerne efter 600 sømil fik omstart mellem de to Lillebæltsbroen.

- Det er så svært at sejle i Danmark. Vejret og vinden ændrer sig meget hele tiden. Du skal være en god navigatør og meteorolog, og så skal du naturligvis vær udholdende, forklarer Richard Leewien fra den hollandske Hod 35'er ExtraHod, der endte som tredje doublehand-båd i mål.

I den alvorlige ende fik JPK 10.30-skipper Anders Johansen en nærdødsoplevelse på Nordsøen, da han ramte en stor stålkutter med sit bovspryd, mens han selv var om læ på toilet. Efter sejladsen sagde han:

– Jeg var rystet, og det er jeg stadig. Jeg betragter det som heldigt, at der intet skete med båden, og at jeg fortsat er i live.

Længst på 24 timer: 284,3sømil

Jens Thuesens første 24 timer på offshore-banen fortjener omtale. Her sejlede han, Jens Quorning og Tor Belkov 284,3 sømil i Dragonfly 40c-trimaranen Flying Dragon.

- Garmin Round Denmark Race er en forrygende sejlads. Det tror jeg mange kan se efter denne uge. For os var det yderligere fantastisk at få trimaranen ud på Nordsøen, og mærke hvad den kan herude, forklarer han.

Fully crew-sejlerne havde fokus på at lære deres både at kende i race-mode over lang tid. At få manøvrer og boathandling til at spille på alle tider af døgnet under alle forhold. Og så naturligvis på samværet.

- Vi havde vores egen kamp i kampen med X49'eren Flux. Ved Kronborg blev det helt tæt. Det var en forrygende fight på en smuk aften med Kronborg som bagtæppe, som vi heldigvis vandt, fortæller Xbox-skipper Henrik Jørgensen.

Han og besætningen på Xp44'eren slog som en ekstra bonus 2021-rekorden på inshore-banen sat af TP52'eren, Rafael.

Officielle Garmin Round Denmark Race-rekorder

Der var rekorder på samtlige distancer i år, nogle meget imponerede, andre lidt mindre, da sidste års udgave af Garmin Round Denmark Race blev sejlet i ultralet vind.

Vinderne 2022:

Inshore singlehand: Claus Cato, Archambault 35 Emily, 4 dage, 15 timer, 58 minutter, 0 sekunder

Inshore 2Star: Andreas Willim & Tom Gosh, JPK 38 Belle. 5 dage, 2 timer, 39 minutter 40 sekunder 

Inshore Fully Crewed: Henrik Jørgensen, Xp44 Xbox, 4 dage, 4 timer, 56 minutter 33 sekunder

Offshore Singlehand Rikard Roth, Xp44 Xar, 4 dage, 16 timer, 0 minutter, 28 sekunder

Offshore Fully Crewed Jens Thuesen, Dragonfly 40c Flying Dragon, 3 dage, 20 timer, 14 minutter, 7 sekunder

content-loader
content-loader
content-loader