Hollændere introducerer emissionsfrie, brintdrevne båd, H2C Boat, til VM i Haag, drevet af Torqeedo Deep Blue elmotor
Den lydløse motor er drevet af et 40 kWh Deep Blue-batteri og med en yderligere brintkapacitet på 51 kWh, bruger H2C-båden en brintbrændselscelle som en rækkeviddeforlænger, hvilket sikrer fem timers drift på vandet. Topfarten er 22 knob. Ideen til H2C Boat-projektet kom under VM 2018 i Aarhus.
Den hollandske sejlerorganisation Watersportverbond introducerer deres første emissionsfrie, brintdrevne RIB, H2C Boat, ved verdensmesterskaberne for OL-klasserne i sejlsport i 2023 i Haag, Holland.
H2C-båden, der er udstyret med en Torqeedo Deep Blue elmotor, revolutionerer måske sejladsverdenen og baner vejen mod en mere bæredygtig og miljøvenlig æra.
H2C Boat, udviklet af den hollandske start-up H2 Marine Solutions, kommer fra en kollektiv indsats fra et konsortium af innovative virksomheder, herunder mangeårige Torqeedo-partner De Stille Boot og Delft University of Technology (TU Delft).
Torqeedo spillede en afgørende rolle i at støtte projektet fra starten, og leverede den kraftfulde Deep Blue 50R påhængsmotor og Deep Blue 40 lithium-ion batteri, samt bidrog til det afgørende energistyringssystem, fortæller Torqeedo til pressen.
Fem timers sejlads
Drevet af et 40 kWh Deep Blue-batteri og en yderligere brintkapacitet på 51 kWh, bruger H2C-båden en brintbrændselscelle som en rækkeviddeforlænger, hvilket sikrer minimum fem timers drift på vandet.
Båden, der måler seks meter i længden og er i stand til at nå en tophastighed på 22 knob, tilbyder et lydløst og emissionsfrit alternativ til konventionelle busbåde, hvilket gør det til den ideelle følgesvend for atleter under deres træning og konkurrencer.
Fabian Bez, administrerende direktør for Torqeedo:
"Sejlads handler om at udnytte kraften fra naturen, vinden og bølgerne. Nu kan de højeste niveauer af konkurrencedygtig sejlads opnå den rækkevidde, sejltid og ydeevne og emissions- gratis."
Torqeedo har været på forkant med at udvikle banebrydende løsninger til elektrificering i den maritime sektor, og deres samarbejde med H2 Marine Solutions markerer en væsentlig milepæl i jagten på grønnere søtransport.
Reducerer CO2-fodaftrykket fra sejlbegivenheder
Marcel Schaap, grundlægger og administrerende direktør for De Stille Boot, understregede den bredere virkning af H2C Boat-projektet og sagde:
"Tilstedeværelsen af hundredvis af trænerbåde ved verdensmesterskaberne viser potentialet i dette projekt med hensyn til at reducere CO2-fodaftrykket fra sejlbegivenheder ."
Efterhånden som sejlersamfundet sætter nye bæredygtighedsmål, bliver brugen af nul-emission busbåde ved store regattaer i 2030 en realitet.
Ideen kom ved VM i Danmark
H2C Boat-projektet, der startede med en idé fra den hollandske olympiske sejlercoach Jaap Zielhuis under VM 2018 i Danmark, er et eksempel på den samarbejdsånd, der driver innovation.
Partnerskabet mellem Sailing Innovation Centre, Watersportverbond, TU Delft, De Stille Boot, Intelligent Energy, Hyfly, Koedood Marine Group og Habbeké Shipyard har resulteret i en banebrydende succeshistorie. Udviklingen var også en del af Zephyr-projektet, som har til formål at demonstrere den tekniske levedygtighed af en grøn brintkæde i den maritime sektor i Holland.
Dette projekt omfatter hele processen fra produktionen af grøn strøm til dens anvendelse i skibe, med det ultimative mål at opnå nul-emissioner.
Torqeedo CEO Fabian Bez bemærkede virksomhedens engagement i fremtidige udviklinger og sagde: "Brændselscelleteknologi i den maritime sektor er stadig under udvikling. Som pionerer inden for elektrificering har vi designet vores elektriske drivsystemer til at udnytte bæredygtig energi, fra sol- og vindkraft til brændselsceller drevet af brint eller andre kulstofneutrale flydende brændstoffer."