Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- Det ville undre mig såre, hvis han (skipperen) ikke var klar over at netop denne kyst (i Portugal) var særligt farlig, forklarer vennen Ane. Her ses Bavaria 38 Cruiseren i Ishøj, mens alt var godt. Billedet er taget af skipperen selv.

Ven til skipper på forulykkede båd i Portugal: Han var typen, der undersøgte alt og lidt til

Fire druknede. - Men Skipper kendte sin båd til mindste detalje, havde købt den fra ny og boet på den i en del år, mens han sejlede mange, mange sømil, fortæller vennen Ane. Hun siger videre: - Når man ser på grafen for vind ( i bunden af artikel), virker fredag som et rigtig godt valg at sejle.

 

Af Troels Lykke |

Ane, der kendte besætningen, skriver her sine mindeord om skipperen og gaster på Bavaria 38 Cruiseren, der kæntrede, hvor fire personer druknede i Portugal. Minbaad.dk har fået lov at bringe hendes forklaring, der kommer her:

Skipper på den forulykkede båd i Portugal var min meget gode ven og skipper. Vi skrev næsten dagligt sammen om fx vind, sejladsforhold og reparationer på båden.

I lyset af den næsten totale mangel på respekt for de omkomne og deres pårørende, har jeg valgt at stykke dette sammen af oplysninger fra primært skipper selv.

Jeg håber det kan hjælpe de andre pårørende, som lige nu kan opleve at deres kære er taget ud på en selvmordsmission - set ud fra de latterlige kommentarer og artikler som kan læses online og på danske medier.

Forstår at lære om andres ulykke, men ikke på et uoplyst grundlag

Jeg forstår ønsket om at lære af andres ulykke, men ikke at man gør det på et eklatant uoplyst grundlag (eller så tidligt mens chokerede pårørende læser med). Dette er altså ikke ment som et oplæg til diskussion - jeg er i stor sorg over det ufattelige tab.

Skipper kendte sin båd til mindste detalje, havde købt den fra ny og boet på den i en del år, mens han sejlede mange, mange sømil og udstyrede den til langturssejlads. 

Han gik ikke let hen over noget, som potentielt kunne betyde fare. Jeg ved det, fordi jeg var inde over mange af beslutningerne som sparringspartner, og fordi jeg deltog i arbejdet med at gennemgå og klargøre båden, da den var på land i foråret.

Et par ord om gasterne: De var nøje udvalgt

De var nøje udvalgt til den lidt barske tur. Der skulle flere kræfter og reaktionsevne til end fx jeg har (pga. kronisk sygdom).

To af gasterne var selv bådejere (den ene havde sågar et skib af samme model), og havde ligesom skipper mange års erfaring. Den ene gast var i forvejen en sejlerven af skipper.

Skipper single handlede normalt sin båd i Danmark, og havde sejlet med den ene af de to "nye" gaster nogle uger før ulykken.

Når der er lukket/rødt i et område/havn, kan man risikere en gigantisk bøde hvis man sejler ud - den slags havde skipper stor respekt for. Han sendte mig fx et printscreen af oplysningerne fra marinha.pt en uge før ulykken.

Marinha er den officielle portugisiske marineportal, som han altså kendte til. Jeg ved ikke hvad der er gået galt med rødmarkering den 3. men at gætte giver ikke mening. 

Jeg ved bare at Skipper normalt havde dyb respekt for (og kendskab til) naturens kræfter.

Stormen Ciaràn havde ikke ramt området men skabt store bølger, hvilket i hvert fald skipper var meget øvet i at sejle med - også på turen mod Portugal.

Vinden havde været imod, men torsdag og fredag skulle komme halvvind, torsdag var den dog for kraftig at sejle på, så de lå over i Peniche.

Lørdag blev varslet storm (Domingos). Peniche var en dårlig havn at ligge i (har jeg læst mig til i en kommentar på Facebook).

Der var ikke storm

Når man ser på grafen for vind (det vedhæftede billede), virker fredag som et rigtig godt valg at sejle. Der har været mere vind på havet, men husk det er angivet i km/t. Når medier spinder historier ovenpå andres tabloide perfiditeter, bliver en fjer nemt til fem høns - storm var det ikke!

I forhold til spækhuggere var skippers løsning at sejle nogle sømil fra kysten (så man teoretisk kunne svømme ind). Han havde af hensyn til sine gasters sikkerhed, anskaffet sig en orka-pinger (et lyd apparat, som iflølge skipper kan skræmme spækhuggere væk i 85% af tilfældene). Det var ham meget imod at skade dyrene, men sikkerheden kom først.

Brug lidt fornuft inden I konkluderer

Skipper var typen, der undersøgte alt og lidt til, så det ville undre mig såre, hvis han ikke var klar over at netop denne kyst var særligt farlig. (Han sparede dog lidt ængstelige mig for at vide den slags på forhånd).

Undervejs har der formodentlig været motorproblemer (oplyst af de portugisiske myndigheder). En motor som ellers var fuldkommen vedligeholdt og serviceret med originaldele.

Nogle steder fremgår det, at der er kommet et distress signal fra båden, inden ulykken skete (ikke verificeret af myndighederne endnu). Husk igen, vi ved ikke hvad der er foregået.

Husk også, at inden videooptagelserne er der gået noget forud - ingen vælger selv at sejle ind i en brænding. Brug lidt fornuft inden I konkluderer og spreder dumheder, som uvidende æder råt og spreder dramaliderligt til én stor misinformation.

På video, der båden ikke at kunne sejle strøm og bølger op

video ( Vi advarer om stærke billeder i slutningen af videoen, red.) ser båden ud til ikke at kunne sejle strøm og bølger op. Man kan se at de har retning udad, men nok ikke har haft styrefart til at skære ind i den bølge, der pludselig opstår på deres styrbord side.

Skipper sejlede aldrig på lavt vand. Han var et roligt og højt begavet menneske, men lige dybden var han lidt mere "hys" med end jeg (som jo altså ellers er lidt ængstelig pga. min sygdom).

Med hensyn til redningsveste, så var der mange faste veste i båden til fri afbenyttelse. Men der havde været lidt utilfredshed med, at de ikke var oppustelige. Ingen kender dog årsagen til at de ikke var på.

I stedet for at gætte og pege fingre, så send min ven og hans besætning en kærlig tanke.

Æret være deres minde.

content-loader
content-loader
content-loader