Gå til hoved-indhold
Tur
En smuk regnbue på klippesiden fra et Færøernes højeste tinder. Fotos: Sidse

Sidses motor satte ud på Færøerne i snævert stræde, høj sø og strøm

Gå ikke i panik! Hvad der egentlig bare skulle have været en hyggelig aften sejlads til en nærliggende ankerbugt endte i en af de helt store sømandstest, da motoren på B31eren pludselig satte ud på vej gennem det smalle stræde mellem øerne i modvind og medstrøm, fortæller den 33-årige solosejler.

Af Sidse Birk Johannsen, Færøerne |

Når man sejler længere stræk rundt om øerne på Færøerne, vil man ofte ende i enten modvind eller modstrøm på et tidspunkt.

I det snævre stræde mellem øerne gjaldt det bare om at komme væk, og jeg måtte derfor krydse ud med mange vendinger i en uforudsigelig vind. Vinden forsvandt for at komme tilbage med et brøl uden varsel.

Sikkert ude på åbent hav, fik jeg sat en rebet genua og autopiloten til. Det gjaldt om at bevare roen, mens jeg surfede af sted med 6-7 knob og blev kastet rundt i cockpittet, der nu var fyldt med fendere og dieseldunke for at komme til tanksystemet. 

Fejlsøgning i bølgegang 

Min dagstank var tom og jeg tænkte problemet var mellem hovedtanken og resten og måske bestod at en blokeret slange. Jeg tog fejl. Først efter flere opkald til en ven kom jeg på rette spor. Jeg forsøgte at fylde dagstanken manuel.

Sikket et diesel shitshow - alt var smurt ind i diesel. Min tanke var, at i hvert fald kunne køre midlertidig på dagstanken. Men da jeg forsøgte at tænde motoren, drænede det helt dagstanken, og min hjælper indså, at problemet måtte være ved slangen til højtrykspumpen - og ganske rigtigt, den var løs og alt diesel var rendt ud under motoren. 

Da slangen igen var korrekt monteret, kunne jeg udlufte systemet med håndpumpen og motoren startede og kørte upåklageligt. Ankerbugten var ikke så beskyttet som jeg havde tænkt, og jeg sejlede i stedet til nærmeste sikre havn.

Sikkert i havn omkring midnat - godt det aldrig bliver helt rigtig mørkt her oppe - brugte jeg et par timer på at få pulsen ned og vaske diesel af mig selv. Du må ikke gå i panik i situationen, men sikkert i havn er det vigtigt for mig, at give kroppen lov til at afreagere. Jeg skal nok lige bruge et par dage på at fordøje den oplevelse.

Jeg er ikke sur på mig selv, men tage det som en vigtig lektie og lover mig selv at blive bedre til at fejlsøge min motor i stressede situationer. Oplevelser som denne, fører til selvransagelse og overvejelser om, hvorvidt man skulle være blevet hjemme i kendt farvand. Men selvom det ikke var mig, der fandt fejlen, så klarede jeg alligevel den kritiske situation og langt de fleste af mine sejladser er iden den store drama. 

Selv simple problemer bliver stressende i høj sø

Det viste sig at være et simpelt problem med en simpel løsning - men selv de simpleste løsninger virker stressende, i høj sø. Og det er nervepirrende at skulle rette fokus væk fra navigationen og helt stole på autopiloten.

Det er i situationer som denne, at jeg som solosejler føler mig mest sårbar. For hvor ville det dog være nemmere at være rolig, hvis man vidste, at nogen navigerede båden sikkert. 

Jeg skal hilse at sige, at under cockpittet bestemt ikke er et morsomt sted at befinde sig i høj sø. Hvis vejret havde været stille, havde jeg kunne fikse det hele i ro og mag - men på Færøerne er der meget strøm og sø, som man må tænke ind i ligningen også.

Jeg er endnu for uerfaren i dette farvand til at kunne forudsige, hvad der ville ske, hvis jeg blot lod mig føre med strømmen.

- Sidse 

I kan følge Sidse på Instagram og se mere om hendes sommertogt. - kort over Færøerne

content-loader
content-loader
content-loader