15 m/sek. vind udskyder starten på Melges 24-VM
I går var der skybrud i Middelfart, og i dag blæste det op, da starten skulle gå i første sejlads af Melges 24 VM. Sejlere sendt på land, da det blæste mest. Nye Melges 24 er for første gang i ti år lavet på den europæiske støbeform. Kan få betydning for udbredelsen i Europa.
MIDDELFART: Det blev ikke den start på Melges 24 VM, som arrangørerne havde håbet på, men alligevel er der stor tilfredshed at spore på Middelfart Marina.
- Fra morgenstunden var der sus i masterne på havnen, men vindstyrken lå indenfor grænsen, så alle var glade, da sejlerne tog på vandet i formiddags. Men desværre blæste det op, og vi målte mere end 15 sekundmeter ude i sejladsområdet, og så siger reglerne, at vi skal sende sejlerne på land for at vente på lettere luft, forklarer stævneleder Søren Laugesen fra GoSail, der arrangerer både VM for bådklassen Melges 24 i denne uge og VM i matchrace for kvinder, der også afvikles fra marinaen i Middelfart i næste uge.
Inde på land kunne sejlerne ikke gøre så meget andet end hygge sig på tværs af besætninger og nationer henslægt i sækkestole med udsigt til Fænøsund med kolde drikke i hænderne.
- Der er ingen grund til at risikere, at nogen får havari eller brækker en mast, når vi har fire sejladsdage tilbage, og vejrudsigten lover mindre vind de kommende dage. Sådan er sejlsport, og det er sejlerne vant til. De bruger i stedet for tiden på land til at tjekke deres både og hænge ud med deres sejlerkammerater, som de måske har kendt i mange år men kun ser, når de mødes til store, internationale mesterskaber, forklarer Søren Laugesen.
- Når det skal være, er det jo ikke så dårligt, griner han og er ikke er i tvivl om, at man nok skal nå de nødvendige antal sejladser for at kunne kåre en verdensmester på lørdag.
Ny båd får stor opmærksomhed
Normalt ville sejlerne bruge tiden efter en tur på vandet til at nærstudere resultatlister, mærkerundinger og strategiske beslutninger fra dagens sejladser. Men i dag var det en kroatisk båd, der løb med al opmærksomheden.
CRO867 er nemlig en helt ny båd, som ejerne først modtog to dage før VM. Den er derfor blevet døbt og søsat for første gang i Lillebælt.
- Det er den første, nye Melges 24, der er lavet på den europæiske støbeform i mere end 10, så det har været meget spændende at følge processen, siden vi bestilte båden hos værftet i Polen for et år siden, fortæller Ante Cesic, der de seneste dage har fået mange spørgsmål fra sine konkurrenter, som er meget nysgerrige for at høre, om båden lever op til sejlernes høje krav.
- Fordi vi først fik den lige op til stævnet, kender vi ikke dens fulde potentiale endnu. Men alt ser fint ud ombord, og vi glæder os til at sejle ræs i morgen. Og vi hører da også flere ejere snakke om, at de er klar til at lægge en bestilling på en ny båd, så det kan man da glæde sig over, siger den kroatiske sejler.
97 både med i 2015 ´- i dag er der 47 med
Da der var VM i Melges 24 i Middelfart tilbage i 2015, var der 97 både med til stævnet. Efterfølgende er antallet af kapsejlende både faldet, men det kan måske være ved at vende igen med opstarten af den europæiske produktion igen i det 30. jubilæumsår for bådklassen, der normalt kun bygges på Melges-værftet i USA.
Den nye kroatiske båd tager sammen med de 46 andre deltagende både på vandet igen onsdag formiddag, og der er planlagt tre sejladser med start på første sejlads klokken 11.
De to verdenmesterskaber - Melges 24 World Championship - powered by Bunker One og Women's Match Racing World Championship 2023 - powered by Bunker One - er blevet til i et samarbejde mellem GoSail, Sport Event Denmark, Middelfart Kommune og Destination Fyn og titelsponsor Bunker One.