Gå til hoved-indhold
Tur
En simpel, orange trailerbåd satte rammerne for Mathilda Veber og far Thomas Vebers 14 dages langturssejlads. Foto: Veber

10 gode råd til sejlads på Donaufloden: Tag på langtur i 14 dage for 15.000 kr.

En langtur behøver hverken at være dyr eller besværlig. På Donaufloden holdes prisen i bund, alt imens unikke bygninger, flotte landskaber og særegne kulturer passerer forbi. Tursejler Thomas Veber giver gode råd.

Af Sara Sulkjær Hansen |

15.000 kroner. Så stort et beløb er forsvundet fra Thomas Vebers konto, da han og datteren Mathilda Veber kan gøre status efter deres eventyr på Donaufloden.

En langtur, der bringer sejlerne fra Østrig, gennem Slovakiet, Ungarn og Kroatien til slutdestinationen i Serbien.

- Vi føler ikke, at vi på noget tidspunkt har sparet. Aldrig har vi spist så meget ude på en ferie, og i beløbet er medregnet både brændstof, bådtransport og lignende, påpeger far Thomas og 19-årige Mathilda Veber.

Stort set ingen forberedelser

I familiens indkørsel står Mini Lisa. En 17 fod lang trailerbåd, som Thomas Veber for nogle år tilbage købte for 20.000 kroner. 

En båd, der gør forberedelserne langt mere overkommelige. Med sine fem meter og meget begrænsede udstyrspakke er motorbåden stort set sejlklar:

- Der er mennesker, der forbereder en langtur i flere år. Her havde vi knap nogle forberedelser, men satte blot traileren bag på bilen, forklarer sejlerne.

Et enkelt koncept, som Thomas og Mathilda håber kan bringe langturssejladsen tættere på de mange danskere, der drømmer om at sætte kurs mod fjerne kyster. 

Derfor deler far og datter her ti gode råd, der kan hjælpe kommende Donau-sejlere på vej:

1: Serbien, Tyrkiet eller Grækenland?

- Overvej dine behov. Donaufloden byder på et væld af muligheder. På 14 dage valgte vi at sejle de 450 sømil fra østrigske Wien til Beograd i Serbien, men floden er også en enormt god og spændende genvej til Middelhavet.

- Der er stort ingen sluser på Donau, en fin vanddybde til selv større både, og der løber typisk en medstrøm på to knob. Du kan på ingen tid nå Grækenland eller Tyrkiet.


2: Husk ”Die Donau”

- Selvom den tyske guidebog ”Die Donau” er lidt uoverskuelig, kunne vi ikke have planlagt vores langtur uden den. 

- Den er ganske enkelt et must, specielt hvis man sejler i en større båd, hvor vanddybder og ankerpladser får en mere afgørende betydning.


3: Mange havne – men de er ikke billige

- De lokale sejler, så derfor findes en god infrastruktur for bådene. Der er masser af havne, men til gengæld er havnepengene i den høje ende.

- For os var det en overraskelse, at det ikke var billigere at lægge til. 15-30 euro eller mellem 110 og 220 danske kroner måtte vi flere steder slippe for en plads. Det er næsten tre gange så meget som i de tyske havne.


4: Toiletter og bad på lånebasis

- Med de høje havnetakster følger ikke automatisk flotte badefaciliteter – også selvom havnene med navnet ”marina” kan indikere noget andet. 

- I stedet kan du forberede dig på, at du nogle steder må låne toiletter og bad i byen. På de fleste bådebroer findes dog også rindende vand, så vi valgte ofte at trække i badeshorts og bikini for at tage bad på broen.


5: Hold til højre

- Når du sejler langs Donau mod Sortehavet, er det vigtigt, at du husker at holde til højre. På den måde holder du dig på EU-siden af floden, indtil du når Serbien.


6: Styr på papirerne

- Flere gange blev vi kontrolleret af politiet. Det er derfor vigtigt at have både Duelighedsbevis og Flodskippercertifikatet i orden. 

- Også bådcertifikatet måtte vi vise flere steder. Et certifikat, som blandt andet kan skaffes gennem Foreningen Til Langtursejladsens Fremme.


7: Kroatien?

- De papirer, vi havde modtaget i Kroatien, var helt forkerte - det mente i hvert fald de serbiske myndigheder. Da vi vil indklarere i Serbien, er vi derfor i en periode i tvivl om, hvorvidt vi overhovedet vil komme ind i landet. 

- Efterfølgende har vi talt om, at det måske havde været bedre ikke at sejle til Kroatien. Det mest enkle er uden tvivl at udklarere i Ungarn og så sejle direkte til Serbien for at indklarere der.


8: Ryd op 

- På en båd er der aldrig meget plads – uanset dens størrelse. Hold derfor løbende orden og prioriter tid til at rydde op. Sker det ikke, er det uden tvivl en kilde til frustrationer og skænderier. 

- Har man fra starten tingene pakket og på plads, er det klart det letteste. Da handler det blot om at opretholde sin orden ombord. 


9: Parker bilen et sikkert sted

- Spænder du trailerbåden bag på bilen, kan du med fordel starte sejlturen nær et område med gode og sikre parkeringsmuligheder. Det kan være på marinaen eller lignende. Her kan du lade bil og trailer stå, indtil du har sejlet din sidste sømil.

- Med start lidt vest for Wien lod vi bilen stå på en gratis parkering udenfor havnen. Da vi kastede fortøjningerne for sidste gang i Beograd, tog vi blot en Flixbus tilbage til Wien. Herfra kunne vi indstille bilens GPS mod Beograd, hvor vi atter kunne sætte båden på traileren og vende snuden hjemad.


10: En realistisk tidsplan

- Hvis man vil på en tur fra Østrig til Serbien, brugte vi for kort tid – eller også sejlede vi for langt. Der var hele tiden noget nyt i hovedet, og til sidst var vi mætte af indtryk.

- Set i bakspejlet skulle vi have haft flere dage, hvor vi blev i havn, læste i en bog og fordøjede indtrykkene. Vi skulle enten have sejlet en kortere distance, eller vi skulle have sat mere tid af til turen.

Du kan læse mere om Thomas og Mathildas langtur på Donaufloden her.

content-loader
content-loader
content-loader