Gå til hoved-indhold
Det er ikke altid let at få en webside til at fungere. Men ofte skal der trækkes fra, frem for at lægge til. Grafik: Katrine BertelsenSejlklubber
Det er ikke altid let at få en webside til at fungere. Men ofte skal der trækkes fra, frem for at lægge til. Grafik: Katrine Bertelsen

Hjemmesider: Noget om links og supermarkeder

Tager man en tur rundt på sejlklubbernes hjemmesider, er der nogle af dem, der skiller sig ud, ved at have en frygtelig masse links og menupunkter. Sådan er de garanteret ikke tænkt fra starten.

Af katrine bertelsen |

De mange links og menuer kan være et problem i sig selv. Men når de så oven i købet er forsynet med mere eller mindre kryptiske betegnelser, er man ved at være på den.

Problemet er selvfølgelig, at siden bliver meget svær at overskue, og faren for at brugeren/læseren går igen med uforrettet sag er stor.

Sejlklub ikke supermarked

Min gamle kollega Martin Jørgensen fra webfirmaet www.vertikal.dk sammenligner webnavigation med at købe ind i et supermarked. Det vi alle sammen bruger meget af er som regel bagest i butikken, så vi ”tvinges” til at kigge på alle de andre ting på vej derhen.

Men nu er en sejlklub altså ikke et supermarked. Det er ikke hensigtsmæssigt, når det er et klub-website, at mange af de relevante informationer er alt for godt gemt, eller ikke er til at finde i urskoven af tilbudsskilte. Jeg gider ikke trawle igennem hele supermarkedet for at finde mælk og æg.

Så spørger man ekspedienten, hvis man ikke kan finde det man søger. Har websitet en søgefunktion, der virker, ja, så har man en ekspedient der kan hjælpe. Men uden den, dur det ikke.

Et website kan begynde nok så enkelt og pænt, men kan over tid ændre sig umærkeligt, for til slut at ende som en rodekasse. Så er det på tide at omstrukturere.

Tommelfingerregler

En tommelfingerregel af lidt ældre dato siger, at 7 menupunkter plus/minus 2 er det optimale. De fleste kan ikke overskue ret meget mere end det.

Det er så en sandhed med modifikationer, for det kommer an på hvem brugergruppen er, og om linksne er godt navngivet, eller om det er for generelt eller indforstået.

Men sikkert er det, at alt for megen information, får alt for mange til at opgive, før de har fundet det de ledte efter.

KDY: Mange sære links

KDYs hjemmeside er et godt eksempel på alt for mange links. Jeg har ikke talt dem, men det er tæt på uoverskueligt. Hvad værre er, at nogle af dem sender mig over på et andet KDY-site, med en ny række menuer. Ikke optimalt. Derudover har nogle af dem ”sære” titler som man nok skal være garvet KDYer for at forstå.

Uden at vide det, gætter jeg på, at også KDYs site har formeret sig ved knopskydning over lang tid. Her er en oprydning tiltrængt, men KDY skal også kigge lidt på brugervenligheden.

Ofte leder jeg efter kapsejladsresultater, deltagerlister etc. Det er ikke altid umiddelbart indlysende, hvor informationerne skal findes, hvis der ikke lige ligger en artikel med henvisning til det rette stævne.

Gilleleje: Hold da helt op!

Gilleleje Sejlklubs hjemmeside er fuld af links. Hele forsiden er plastret over med informationer med links. Her kommer jeg til et tænke på et citat af Mae West.
”Too much of a good thing is wonderful.”

Men too much of a good thing er ikke wonderful. Slet ikke når man skal hele supermarkedet igennem for at finde rødvinen. Eneste formildende omstændighed er menuen i venstre side – der forsvinder – når jeg klikker på et link! Suk...

Jeg er helt sikker på, at Gilleleje Sejlklubs hjemmeside heller ikke er startet på denne måde. Her skal ryddes op. Og alle de RSS feeds der linkes til, kunne samles under et menupunkt, der f.eks. hed Nyheder Udefra. Blot et forslag.

Men summasumarum, mange klubber burde give deres website et serviceeftersyn, og vurdere om de varer der ofte spørges efter, burde stå ved indgangen.

content-loader
content-loader
content-loader