Hurtig og let Ker 11.3 skal banke danske både
38 fods Ker 11.3, med kulfibermast, er kun designet med fart for øje, siger ny bådejer, Per Weiskvist fra Team Visione. Se en af Kerteminde-holdets jomfrusejladser på video.
Team Visione er på vej tilbage, og satser på at være klar igen, til sæsonen 2012.
Der er mange nye spændende tiltag på vej, indenfor storbådssejlads i Danmark, og fortsat en god og stadigt stigende kontakt, til Nordtyskland, Norge og Sverige, så vi må da på banen igen, fortæller Per Weiskvist fra Nyborg i denne artikel.
Bilforhandleren Per Weiskvist plejer at have sine både liggende i Kerteminde lystbådehavn.
Båden der skal bære navnet Visione 3.1, er en 38 fods, nyere konstruktion, fra 2003, designet af Jason Ker, der er en kendt designer af racerbåde.
Ker 11.3, er en båd der ikke tilgodeses af at være designet efter måleregler, men udelukkende med fart for øje.
Kulfibermast og kulfiberror
Ker 11.3, er en mere moderne konstruktion, som er let, og med ikke overlappende jibs, samt kulfibermast og kulfiberror, og absolut ingen komfortmæssige hensyn under dæk.
Ker 11.3, har vist sig som en mulig vinder under IRC reglen, hvor man ikke i samme grad straffer en let og hurtig båd, og den har vundet sin klasse i Rolex Sydney to Hobart Race, i 2008 og 2009.
Og båden er klar til et nyt forsøg i 2011, under navnet Dump Truck, hvis nogle vil føle en søsterbåds bedrifter, skriver Per Weiskvist på YouTube.com
Kølprocent på over 50
Ker 11.3 er fra 2001, Per Weiskvists båd er fra 2003. Vægten er ca. 4.500 kilo, heraf er ca. 2300 kilo af dem i bulpen, hvilket giver en høj kølprocent.
Designet af Jason Ker, som udover Americas Cup både, står bag en del fuldblodsracerbåde, blandt andet Ker 40, Ker 55 Aera og Ker 53 Dralion, som blandt andet Jesper Feldt lige har vundet sin klasse i Rolex Middle Sea race om bord på.
Ker 11.3 under Sydney - Hobart. Foto: Daniel Forster/Rolex
Team Visione: www.visione.dk