Gå til hoved-indhold
Telefonica på vej i mål i Cape Town med dansk designet North Sails, der er produceret i Spanien. Foto:  IAN ROMAN/Volvo Ocean RaceKapsejlads
Telefonica på vej i mål i Cape Town med dansk designet North Sails, der er produceret i Spanien. Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race

Sejldesigner Søderlund: Derfor vandt Telefonica

Vi interviewer Telefonica's designer fra North Sails, Henrik Søderlund, der nu er i Cape Town. Bekking tror ikke på Telefonica i Volvo Ocean Race, men Søderlund er slemt skuffet hvis de ikke vinder.

Af Troels Lykke |

Den dansk/hollandsk Volvo-stjerne Bouwe Bekking tror ikke på Telefonica: De vinder ikke Volvo Ocean Race. De har ikke de rigtige folk, siger han, men det spanske hold vandt første etape til Cape Town fra Alicante.

Henrik Søderlund, siger her til aften til minbaad.dk

- Ja, for at vinde skal man være god på alle posterne på VO 70eren, men selvom mandskabet ikke er så fysisk store som på de andre hold, så vil jeg blive skuffet hvis de ikke vinder Volvo Ocean Race, men meget kan gå galt de næste måneder, du kan sejle på en container (eller brække masten indskyder vi, red.), men vi tror på at vi kan vinde sejladsen.

Og North Sails medejer og topdesigner fra America's cup og Volvo Ocean Race har noget at have sit håb i, for båden kom først til Cape Town, foran Camper og Groupama.

Puma når måske ikke start 11. december

Måske når Puma ikke at nå frem til starten mod Abu Dhabi, når der sejles  fra det hajfyldte farvand i Cape Town den 11. december.

- Det skib der skulle hente Puma (på en ø ude i Atlanten, red.) er blevet forsinket på grund af nogle containere, så de når måske ikke starten, men vi håber det da, siger Søderlund fra Cape Town.

Fra North Sails 3DL til 3Di

Telefoncia har forberedt sig i to år på at vinde Volvo Ocean Race og i to år har Henrik Søderlund designet de mange North Sails 3Di sejl, som er langt stærkere end 3DL man brugte for tre år siden i sejladsen.

- Nu skal vi ikke rette sejlene ind, de holder stadig faconen og det betyder at vi kan udvikle på dem. Lige nu har Telefoncia brugt ti sejl og vi kan bygge syv sejl mere og måske kan vi eksperimentere med faconen også alt efter hvad modstanderne gør, forklarer Søderlund.

Sejlene skal fungere i et stort vindspectrum

Holdet førte med få sømil foran Puma da Puma knækkede kulfibermasten. Om hvorfor det gik så godt på første ben siger designeren:

- Vi har haft en god forberedelse, så sejlerne kunne holde fokus på sejladsen og vi gik ikke på fløjene (tag den Groupama, red.) og vi har sejlet pænt hele tiden, samtidig er ingenting gået i stykker.

Om sejlene siger han:

- De ti sejl de har haft med mod Cape Town er allround, så de kan undgå mange sejlskift, et sejlskift kan betyde at du skal sejle 20 minutter i den forkerte retning og så er du 8-10 sømil bagud. Så sejlene skal kunne fungere i stort vindspectrum. Du har 24 timer til at sejle et sejlskift ind.

Den spanske skipper hos Telefonica, Iker Martinez. Foto: Troels Lykke

Henrik Søderlund rejser jorden rundt med Telefonica: - Jo, det er et meget spændende job jeg har for tiden, siger han til minbaad.dk. Foto: Troels Lykke

To års forberedelse gav pote på første etape. Foto:  IAN ROMAN/VolvoOcean Race

content-loader
content-loader
content-loader