Gå til hoved-indhold
Henrik Søderlund smiler og med god grund hjemme hos North Sails i Allerød, Telefonica fører nemlig Volvo Ocean Race. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Henrik Søderlund smiler og med god grund hjemme hos North Sails i Allerød, Telefonica fører nemlig Volvo Ocean Race. Foto: Troels Lykke

Designer Søderlund fortsætter Telefonica-succes - interview

Vi var forleden hos North Sails for at møde Henrik Søderlund, sejldesigneren på Telefonica, der vinder og vinder i Volvo Oceean Race. Læs interview om sejl og bådene.

Af Troels Lykke |

Vi sidder i North Sails kantine i Allerød, hvor også Theis Palm, Ib Ussing-Andersen, Lars Ive og Mads Christensen kommer forbi.

Henrik Søderlund smiler, et bredt smil og med god grund. Telefonica vinder og vinder i Volvo Ocean Race, jorden rundt.

North-sejlene er nemlig designet af Henrik Søderlund og spanieren Juan Messenguer, mens America's Cup-eksperten fra Victory Challenge, Johan Barner fra Sverige, analyserer tallene fra VO 70eren Telefoncia, som har sensorer placeret mange steder.

- Han kan se rorvinkel, forstagstryk, kølvinkel, hvor meget båden krænger og meget andet. Johan sørger for at virkelighed og teori passer sammen, han analyserer tingene, noget som vi designere er glade for.

Trimguide til natsejlads

Søderlund, vi mødte kort før han fløj til Sanya i Kina, forklarer videre:

- Om natten er Johans viden ekstra god, han kan levere tal til besætningen så de med en trimguide præcis ved hvilke sejl de skal bruge under forskellige vindstyrker. Han kan se på en computer, at lige præcis der havde båden det godt og forklarer hvornår et sejl er ude af range.

10 af 17 sejl er målt ind for Telefonica, hvor fok 4 og masthead zero er mest slidt. Derudover har båden målt storsejl, stormfok, stagsejl, fok 1, fok 2, fraktional zero og flyvesejl bl.a.

Henrik Søderlund, der sikkert lige nu, testsejler nye sejl i Sanya i Kina, fortæller at North Sails 3Di stadig holder sig godt. Sejlene blev for alvor testet af under dobbelthandsejladsen Barcelona World Race for et par år siden.

Siden bruger Volvo Ocean Race-sejlerne North Sails 3Di i stedet for North Sails 3DL, undtagen båden Sanya, der bruger Doyle Sails og ligger sidst med en brugt båd.

- 3Di-sejlene har et stort potentiale til at holde faconen længere end et Mylar-laminat-sejl og om to år, fem år eller ti år tror jeg almindelige bådejere vil bruge 3Di, da du får et sejl, der holder dobbelt så meget og med samme vægt, men målet er at få vægten ned på 3Di-sejlene, der er filamenter med enkelte tråde, der er lagt ved siden af hinanden, som ligger glat uden at de ligger henover hinanden. Trådene er lagt så de optager belastninger mere målrettet, men også med en stor basisstyrke, forklarer Søderlund til minbaad.dk.

Søderlund vil i øvrigt af konkurrencehensyn ikke afsløre hvilke sejl, der skal produceres til den resterende tur jorden rundt.

Bådens betydning

Sejlene har selvfølgelig deres betydning i Volvo Ocean Race, men måske har bådenes design en endnu større betydning.

Henrik Søderlund har sine klare holdninger til hvordan bådene klarer sig efter de nu har sejlet tre etaper, hvor næste etape om ti dage, går mod Auckland, New Zealand fra det nordlige Kina.

- Camper er en anderledes båd i forhold til de fem andre, den er smal ved vantene og de to sværd (daggerboards) er bag ved mast og køl, mens de andre er foran, det gør at Camper er gode til manøvre, men de mangler noget på reaching (halvvind).

Groupama hurtig på halvvind

Om Groupama siger han:

- Den har en køl, der er langt tilbage og den har lidt mindre daggerboards, de er gode i en vindvinkel på cirka 90 graders halvvindsejlads, hvor de sejler en knob stærkere end alle andre i 18-20 knobs vind med fuld storsejl og genua 2 oppe, til gengæld mangler de noget mange andre steder og er måske lidt for speciel. Groumpamas mast hælder også hele seks grader bagud, mens de øvrige VO 70ere ligger på fire grader.

Juan Koujoumdjian, der har designet Volvo Ocean Race-vinderne Abn Amro og Ericsson 4 de seneste to gange, står også bag bådene Puma, Groupama og Telefonica.

Telefonica er all round 

Om den førende Telefonica, siger sejldesigneren:

- Det har vist sig, at man i Volvo Ocean Race denne gang, har haft mere kryds end beregnet og der har været mange forskellige vindforhold, der passer godt til Telefonica, der er mere all round, hvor der ikke er så meget vægt på reaching.

Henrik Søderlund følger nu Telefonica til de resterende havne i Auckland, Brasilien, Miami, Lissabon, Loirent og Galway.

- Det er da et spændende job, det er det at være i et team, hvor målsætningen er meget klar, nemlig at vinde jorden rundt, siger Søderlund.

www.volvooceanrace.com

content-loader
content-loader
content-loader