Gå til hoved-indhold
Her ses et billede af Wild Oats fra Sydney Hobart sejladsen, der kører lige nu. Foto: RolexKapsejlads
Her ses et billede af Wild Oats fra Sydney Hobart sejladsen, der kører lige nu. Foto: Rolex

Dengang Danmark var breaking news på CNN

Morten Lorenzen var chef for Nokia teamet, da de i 1999 kom først i Sydney Hobart og slog rekord. Her fortæller han om de glade dage, hvor Stefan Myralf stod bag rattet på en dansk V.O. 60er.

Af Troels Lykke |

Morten Lorenzen skriver fra Caribien til minbaad.dk:

Nokia Sailing Team, som vi kørte i 10 år fra 1995-2005 havde ambitioner om at prøve kræfter med de store events.

Og efter at have vundet Færder Seilasen, Gotland Rundt og mange andre sejladser, fik vi umådelig lyst til at prøve een af de rigtig store sejladser, Sydney to Hobart.

Projektet var stort, men vores sponsor Nokia var med på ideen fra starten af, og teamet var klar selvom ingen helt var klar over hvad vi havde gang i.

Masser af logistik

At få en 60 fods båd til Australien, er lidt  af en logistisk opgave - men med god hjælp fra shipping firmaet P&O Nedlloyd lykkedes det at komme downunder.

Det var hårdt arbejde at få båden gjort klar, men vores utrættelige frontrunner team lavede mirakler, og da resten af teamet kom til Sydney var båden klar og parat til at sejle de mange mindre kapsejladser der leder op til Sydney to Hobart.

Det blev en måned med masser af træning, kundesejladser og forberedelser til starten 2. Juledag.

Vi havde aftalt indbyrdes, at båden skulle være helt race klar den 24. december, så vi kunne fejre juleaften i ro og fred - det blev en fantastisk jul, med oppustelig juletræ i poolen, som vi alle svømmede omkring mens vi sang julesange.

Traditionel dansk julemad blev det også til - en stor aften.

De fleste af vores konkurrenter stressede helt vildt de sidste dage op til starten, men vi var klar. Og båden lå fin, klargjort og potent og ventede på starten. Det var helt sikkert en intimiderende oplevelse for vores konkurrenter.

Flere hundrede tusinde

Så blev det 2. juledag, og hele Sydney er oppe og køre. Flere hundrede tusinde tilskuere sidder klar langs med Sydney Harbour.

TV helikoptere overalt, og en meget hektisk stemning i sejlklubben CYCA hvor feltet gør klar med vejr briefinger, skippermødet og de sidste detaljer.

Efter et solidt morgenmåltid på den lokale restaurant, kom Nokia Teamet på havnen og alle kunne se at her var en flok determinerede drenge. Målet var klart, at vinde racet!

"Lille" 60 fods var nok

Nokia V.O.60 var ikke den største båd, langt fra - både som Brindabella, Alfa Romea og flere andre var bookmakernes klare favoritter. Jeg tror vi lå omkring 8-9 pladser på oddset.

Og så blev fortøjningner kastet. Ud i havnen for lidt show off for tv-kameraerne.

Tusindevis af tilskuerbåde, og spændte deltagere. Det var vigtigt at passe på i startområdet og lige efter starten, for hele racet kunne være slut hvis man endte op i en kollision.

Det syn som var i Sydney Harbour tror jeg aldrig nogen vil glemme. Lige der går det op for een at Sejlsport er stort i Australien og at Sydney to Hobart er en rigtig klassiker, som bare skal vindes.

I enhver sport er der rekorder som ingen tror kan slåes. Lige præcis sådan var det også med Sydney to Hobart. Ingen mente man kunne komme til Hobart på under to døgn...

Stefan Myralf styrede Nokia sammen med en udenlandsk prof-sejler.

Tog 14 timer af gammel rekord

Well, faktum var at Nokia Sailing Team, fra Danmark med Stefan Myralf, Christian Jensen og Mikkel Røssberg bl.a., klarede turen på 1 døgn, 19 timer, 54 minutter og nogle sekunder........og slog mere end 14 timer af den gamle rekord.

Faktisk klarede hele 7 både at komme under den gamle rekord, men kun een kom først, og det var Nokia.

STORT.....vi var mediestjerner da båden landede i Hobart, og vi kunne næsten ikke gå på toilettet uden at have et kamerahold med.

CNN dækkede danskerne

Alle ville tale med teamet, og have interviews, og folk fortalte at vi var breakning news på CNN og alle de Australske og asiatiske kanaler.

Jeg tror ikke at det blev til mere end en lille notits i bådbladene i Danmark, men down under var det stort, og vi var stolte over at kunne få lov til at skrive os ind i historiebøgerne. Der blev festet godt igennem i Hobart i de følgende dage indtil den officielle præmieoverrækkelse.

Både over Atlanten

Disse linier skrives fra St. Lucia i Caribbien, hvor jule og nytår nydes med 28 grader.

Masser af både der lige er kommet over med ARC sejladsen. Også en klassiker, men med mere fokus på det sociale.

Men glæden  over at fuldføre en bedrift som at sejle over Atlanten er stor, og det er livsbekræftende at se de mange glade teams som fejre deres triumfer, uanset om der skal hentes præmier eller blot udvksles historier.

Definitivt en sejlads der skal prøves -

Glædelig jul og godt nytår

Morten

Stævnesite www.rolexsydneyhobart.com

Ingen danskere når top ti-finalesejladser ved EM i Starbåd

Danskerne kæmper om æren og de 100.000 usd, der er på højkant ved EM i Starbåd på Gardasøen. Bedste danskere er Jørgen Schønherr og Jan Eli fra Køge Sejlklub. De er nummer 24 blandt de 94 Starbåde. Svenske Fredrik Lööf knækker masten. Se live fra kl. 13.

Afstemning

Hvor tit træner du din fysik?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites