Gå til hoved-indhold
Masten er knækket under sejlads i over 12 m/s. Foto: Nacra SailingKapsejlads
Masten er knækket under sejlads i over 12 m/s. Foto: Nacra Sailing

OL-katamaran fejler allerede: Fra kul til alu

Nacra 17 har fået sin første børnesygdom. Den øverste sektion af Nacra 17’s carbonmast knækker. Derfor leveres den nu med alu-mast indtil videre.

Af katrine bertelsen |

I en pressemeddelelse her ved årets udgang skriver Nacra Sailing, at der er nogle kvalitetsproblemer med OL-katamaranen Nacra 17’s kulfibermast. Masten knækker lige under beslaget, hvor vant og trapezwirer sidder fast på masten.

Problemerne er åbenbart ret alvorlige, da fabrikken har besluttet, at fremtidige både indtil videre leveres med en aluminiumsmast, magen til Nacra F16 og F18. De teams, der allerede har købt en Nacra 17, vil modtage en alu-mast og fittings så de kan "retrofitte" deres båd.

Gik det lidt for hurtigt…

Problemet med Nacra 17’s mast var ikke ukendt, da ISAF i april skulle udvælge testbåde til OL-flerskrogsklassen, og et af emnerne på mødet i Santander på den spanske nordkyst var netop fejl på udstyr.

Det belgiske medlem af Isaf Equipment Committee, Carolijn Brouwer er bekymret, især fordi det nu forlyder, at også kulfiberror og daggerboards er begyndt at gå i stykker.

- Jeg er bekymret, siger Carolijn Brouwer. For under drøftelserne i Equipment Committee blev spørgsmålet fejet ind under bordet, og nu ser det ud til, at det har udviklet sig til et problem. Jeg er også bekymret over rygter om, at både kulfiberror og daggerboards også er begyndt at svigte.

Ny kulfibermast senere

Nacra Sailing forventer, at bådene igen kan udstyres med kulfibermaster, når de er 100% overbevist om, at en ny konstruktion kan holde, og alle alu-master kan byttes tilbage til en ny kulfibermast.

content-loader
content-loader
content-loader