Gå til hoved-indhold
E-torque fås i to størrelser på hhv. 6,6HK og 13,3HK. Foto: E-torqueUdstyr
E-torque fås i to størrelser på hhv. 6,6HK og 13,3HK. Foto: E-torque

Alternativ til diesel: Få en fynsk el-motor

Karsten Andersen fra Fåborg laver nogle af verdens bedste furlere. Nu har han sat en el-motor i produktion, der kan erstatte dieselmotoren, og prisen er i orden. Katrine Bertelsen taler med fynboen.

Af katrine bertelsen |

Hvorfor larme og forurene, når du kan sejle afsted for motor lydløst og miljøvenligt? Karsten Andersen, der blandt meget andet laver nogle af de bedste furlere i verden, har kastet sig over at lave el-motorer til sejlbåde.

- Der er kun fordele ved at vælge en el-motor, fortæller Karsten Andersen. Man får en miljøvenlig, ren og lydløs sejlads, og slipper for lugtgener.

Vælger man at arkivere den gamle dieselhakker, kan brændstoftank, vandkøling og udstødning også fjernes. Det betyder en lettere båd, men også nemmere vedligeholdelse. El-motoren vejer fra 22 til 30 kg og fylder markant mindre end en dieselmotor. E-Torque benytter børsteløse BLDC-motorer, der medvirker til meget lidt vedligeholdelse og høj udnyttelsesgrad.

Mere kraft i en nødsituation

E-Torque el-motoren fås i to størrelser, en på 6,6HK og en på 13,3HK.

- En 13.3 HK el-motor passer til en båd på ca. 6 ton, og den lidt mindre udgave på 6,6 HK opfylder fint behovet i f.eks en Ylva, forklarer Karsten Andersen og fortsætter.

- En E-Torque på 10 KW kører med 13,3 HK konstant. Har man brug for – i en nødsituation – at give mere gas, kan den kortvarigt køre med 20 KW og lukke 26,6 HK ud. Da el-motoren har et væsentlig større drejningsmoment end en dieselmotor, kan man montere en lidt større propel og få større kraft specielt ved lave omdrejninger.

Rækkevidde: 16 sømil

Et vigtigt punkt er batteriet. Et normalt blybatteri kan sagtens bruges, men Karsten anbefaler et Li-Po- (Lithium-polymer) batteri, der er noget dyrere, men vejer en tredjedel og har en meget kortere ladetid. Motoren kører på 48 V, og med en batteripakke på 100 amp. er rækkevidden ca. 16 sømil.

 

Lithium-polymer batterier er dyre

- Man skal bruge 4 stk. 12 V blybatterier, det koster ca. 4000 kr, men så er det også en rimelig kvalitet. Desværre er Lithium-polymer batterierne ret dyre, siger Karsten Andersen.  

Hvis man er god med sine hænder kan man selv samle et Li-Po 48 V/100 amp. batteri for ca. 16.000 kr. Karsten tilbyder at samle det, hvis det bliver for bøvlet.

Komplet sæt med ledninger mm.

Karsten Andersen fortæller at el-motoren bliver leveret med styring direkte på motoren, og der følger et komplet ledningsnet med, så man selv kan montere det hele. Han tilbyder dog at montere motoren, hvis man er usikker på, hvordan det skal gøres.

I februar skal der monteres en E-Torque el-motor på en båd på Sydsjælland, og det projekt følger vi, med billeder, så vi kan få et indblik i ”indgrebet”.

I øjeblikket arbejder Karsten Andersen med at lave et færdigt motorfundament lige til at indstøbe samt en vandtæt motorkasse, så el-motoren også kan bruges i en åben jolle.

Hvad skal det koste?

Prisen er absolut konkurrencedygtig, hvis alternativet er en ny dieselmotor, der nemt kan snige sig op i 70.000 kr med montering.
Den lille E-Torque el-motor på 6,6 HK koster 23.750 kr og den store på 13,3 HK koster 29.500 kr. Begge priser er inkl. moms.

Du kan se Karsten Andersens E-Torque el-motorer på Bådmessen i Fredericia d. 22. - 24. februar og 1. - 3. marts.

Læs mere om el-motorerne, tilbehør mm. på E-Torques hjemmeside.

content-loader
content-loader
content-loader