Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Luna Rossa ses her under sejlads i San Francisco de netop har vundet, da Artemis ikke stillede op. De er ikke klar endnu.
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Jury afviser Oracles ønske om ændring af ror

Regatta-chef Ian Murray kan ikke ændre klassereglen om nyt ror for AC72en i den 34. AC, siger jury. Luna Rossas Michael Richelsen er tilfreds. Hold vandt sejlads, Artemis mødte ikke op.

Af Troels Lykke |

Ian Murrays beslutningen har vagt opsigt, altså at en arrangør kunne ændre en klasseregel kun få uger før America's Cup skulle sejles.

Det kom frem i juni, som et sikkerhedsforslag, efter at briten Andrew Simpson døde under Artemis AC 72er i maj.

Men nu kan de fire hold i America's Cup kan ikke ændre deres ror på AC72erene af sikkerheds hensyn, siger juryen.

Holdene kan nu sætte sig sammen og diskutere sikkerhedstiltagene en gang til, men det er tvivlsomt om det vil føre til noget produktivt, eftersom Luna Rossa og Emirates Team New Zealand begge er imod 2 af de 37 sikkerhedstiltag.

Richelsen: Det handler mere om performance

En af Lunna Rossas designere er Michael Richelsen, der tidligere har været på Alinghi og har stået for i hydro- og aerodynamiske strømningsberegninger.

Han siger nu til baadmagasinet.dk:

- Det lyder til at være den rette afgørelse, hvilket vi naturligvis er tilfredse med, siger Richelsen.

Han har i sin 30 år lange America's Cup-karriere som ekspert i hydro- og aerodynamiske strømningsberegninger på skiftende hold aldrig tidligere oplevet lignende forsøg på at ændre en klasseregel uden samtykke fra alle deltagere.

- Der er helt afgjort mere i kravet end bare en sikkerhedsregel. Jeg ser det mere som et spørgsmål om performance, hvor nogle (de forsvarende mestre fra Oracle Team USA, red.) ville have fået en fordel fremfor andre, siger han til baadmagasinet.dk.

Læs om holdets første Louis Vuitton Cup-sejlads, de vandt sejladsen da Artemis ikke stillede op. Læs om det her

Michael Richelsen ses her mens han var på Alinghi, der tabte America's Cup-finalen til Oracle. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader