Performancebåde på Fredericia BoatShow
Dansk sportsbådsklub har i år taget initiativ til, at samle alt det sjove på én og samme stand. Temaet er australsk, fordi australierne stadig er toneangivende, når det gælder det hurtige og sjove.
På stand E-4200 er det australske tema ført igennem på seks joller, hvoraf den ene er neddroslet til DH-racer.
- Det australske tema er valgt da der er en fantastisk historie bag samtlige af disse fartøjer og fordi det australske maritime miljø på mange måder har været med til at præge den sejlerverden som vi kender, fortæller Jørgen Kjær fra sportsbådsklubben, der er en af initiativtagerne til standen, i samarbejde med klasserne.
Int. Moth og Contender
Man kan finde den mest vindende Int. Moth Jolle "Mach 2" og se det fantastiske velfungerende hydrofoilsystem som den anvender.
Den anden en-mands-jolle som præsenteres, er den smukke og klassiske Contender, konstrueret af den legendariske Bob Miller.
- Bob Miller blev senere kendt som Ben Lexen, og blev berømt for at være manden, der konstruerede vingekøl på den australske 12 meter, som i 1983 vandt America’s Cup som det første ikke-amerikanske fartøj, fortæller Jørgen Kjær til minbaad.dk.
Skiff og 18 footer
Den mindste af de 2-personers joller som præsenteres, er den meget udbredte 29´er som uden for det almindelige jollepublikum mest er kendt som den olympiske 49´ers lillesøster. Hvilket bringer os hen til den næste 2-personers jolle som præsenteres. Netop den jolle som danske sejlere har haft mest succes i ved de seneste olympiske lege, 49´er jollen.
Begge joller er konstrueret af australske Julian Bethwaite. Han er manden der om nogen er identisk med den sidste af de australske skiff joller, som kan findes på standen, den vilde 18 footer. Julian Bethwaite har i mange år sejlet 18 footer og erfaringerne fra hans 3 personers skiff jolle førte han ned til den olympiske 49´er og lillesøsteren 29ér.
Boatspeed 23
Størrelsesmæssigt sluttes udstillingen af med et 7 meter langt klenodie, der netop i disse dage fylder 25 år. Det er en forstørret 18 footer, kendt som Boatspeed 23. Den blev bygget i 8 eksemplarer, før den led samme skæbne som den danske Banner 23 i sin tid var ved at lide. En ændring i den australske trailerbådsklasse gav den det røde kort, og så var der ikke længere plads til en 7 meter skiff, der kun vejede 395 kg.
Båden som kan ses på messen i Fredericia, har byggenummer 1. Den forlod støbeformene for 25 år siden. Bygget i E og S glas og vacuum-bagt i Vinylester, har båden været mange år forud for sin tid.
- Kom endelig og besøg os på den australske stand, og vi står klar til at vise, forklare og fortælle, siger Jørgen Kjær.
Se også mere på www.facebook.com/denaustralskestand