Per rigger sin Seascape 18 til i Svendborg Havn. Foto: Katrine BertelsenKapsejlads
Per rigger sin Seascape 18 til i Svendborg Havn. Foto: Katrine Bertelsen
Kapsejlads

Fyn Rundt singlehand i en Seascape 18

Det tog 36 timer for Per Cederberg i sin Seascape 18 at sejle Sølvroret rundt om Fyn singlehand. Det var stort og lærerigt, men anstrengende. Læs Pers historie om turen.

Af katrine bertelsen |

Nå! Det var en stor og meget lærerig oplevelse, til tider fed sejlads, men jeg kan jo umuligt snige mig uden om, at 36 timer, heraf ca 25 timer kryds fra Storebæltbro til Lillebæltsbro i 0-3 m/s, er en temmelig anstregende affære :-) ! Det skriver den danske importør af Seascape 18, Per Cederberg på facebook.

Det starter godt

Vi startede ellers godt med medstrøm i Svendborg og da vi kom ud af sundet stod der 2-4 m/s fra SØ, så det gik storartet op ad bæltet og til broen. Jeg nåede lige at komme igennem ca. kl. 14, og så blev det blikstille. Vinden døede bagfra, og jeg kunne se vinden forsvinde indtil 100meter foran mig, og se bådene foran ligeså stille og roligt sejle væk ! For hxxgfhgasf!!!

Efter nogen timer kom der lidt pust fra nordlig retning som øgede til ca 1 m/s, og så var det jo med at hænge på. Humøret blev holdt godt oppe med tanke på den nordlige vind 2-3 m/s, perfekt til en flot nat med gennaker og 5-6 knobs fart. Men ak, som jeg runder Fynshoved ved midnatstid (stadig placeret som 6-8 stykker i feltet), drejer vinden til vest (som lovet).

Indhentet af de store

Otte timer efter runder jeg Æbelø kl 8 morgen, og er naturligvis blevet passeret af en bunke store både som sejler 1-2 knob hurtigere på kryds. Der er fin vind ind i tragten, men den er selvfølgelig gået i SV. Det bliver en kamp at komme igennem bæltet i 1-2 knobs modstrøm, og jeg synes ellers at jeg tager den rigtige vej i strømlæ indtil Stribfyr, men jeg kan se at de både der følger mainstream og tager oliekajen kommer meget hurtigere, der mister jeg nok 1 time.

Saftsuseme dejligt at kunne slå det sidste lille slag rundt ved campingpladsen, nu er det bare slædesejlads resten af vejen. Den er stadig i SV, så jeg kan ikke holde gennaker før nede ved Helnæs. Herefter går det strygende,

Planer med 10-12 knob

Jeg planer 10-12 knob i en meter bølger og tager mindst ti både igen. Lækker sejlads i mål, heldigvis med medstrøm i Svendborg Sund, pga. af fuldmånen løber den rigtig stærkt 3-4 knob, og jeg tænker, hvad hvis den havde været imod!!

Så det var den tur, jeg var godt brugt da jeg kom ind kl 20.30 :-)

Seascape gjorde en rigtig fin figur! alle fem gennemførte! Seascape 27, som var kommet ned fra Norge for at sejle med, lå længe til at vinde klassen, men han manglede tydeligvis noget erfaring i at håndtere Lillebælt i svag vind og modstrøm, og endte med at hænge 2,5 time på en bøje:-)

Udskiftning i sidste øjeblik

Vi havde jo fint besøg fra Slovenien, Luca Baebler og Andraz Mihelin (Seascape ejer/grundlægger/idémand/tidligere prof minitransat sejler) var kommet op med en Seascape18. Luca skulle have sejlet, men blev syg, så Andraz selv hoppede ombord fredag morgen, super frisk gjort !

Her et par dage efter er der stadig en masse der skal fordøjes, men det har været en kanon oplevelse at mærke på egen krop hvad disse singlehand sejlere i småbåde (mini'er mm) udsætter sig selv for, og ingen tvivl om at det er nogen rigtig seje søfolk!

Prøv det selv!

Tak til Bådnyt for at have fået den skøre idé at opfinde Sølvroret! Jeg tror og håber på, at det vil lykkes dem at holde fast i og udvikle eventen. Og jeg deler 100% deres håb/ønske/drøm om at der måske kan blive sået nogen små spirer rundt omkring i hovederne på vores unge sejlere om seriøst at prøve udfordringen Singlehand og Stort Hav. Det er jo ikke svært at komme i gang! Er det ikke ved at være på tide at vise, at vi ex-vikinger stadig kan beherske det store hav ?? :-)