Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Dækket er ultra tyndt i singlelaminat med stringere i form af træ, som forstærkninger. Foto: Bo Petersen

Ny Strandberg OK-jolle med Finnjolle-evner

VM-bronzevinder Bo Petersen har udviklet ny OK-jolle med blødt fribord og dæk, med bådebygger Jesper Strandberg, der har bygget 40 OK-joller. Klassen har nu 160 medlemmer.

Af Troels Lykke |

Det går rigtigt godt for OK-sejlads i Danmark. Nu er tallet i år steget fra 140 til 160 medlemmer af Dansk OK-jolle Klub.

Sidste år var der 82 joller til DM i Lundeborg og i alt optræder 102 på klubbens rangliste, bekræfter specialklubbens formand Jesper Strandberg, der også er bådebygger og nu har leveret 40 SOTA-OK-joller, som de kaldes.

Seneste OK, der blev leveret var til en af verdens bedste OK-jolle sejlere, Bo Petersen fra Hellerup Sejlklub.

Faktisk bygger Jesper Strandberg fra Strandberg Marine i alt tre ens OK-joller, efter et længere udviklingsarbejde med Bo Petersen.

- Det er ikke ud fra videnskabelige teorier, vi har prøvet os frem efter Bo Petersens ideer og det har taget to måneder at bygge en, normalt tager det kun en måned, siger Jesper Strandberg til minbaad.dk.

Han har lige nu ti ordre i hus på OK-joller og bestiller du en ny til 75.000 kr. med bom, ror, sværd, monteret beslag, så får du den først i 2017.

Sejlklar koster en OK-jolle dermed cirka 103.000 kroner, hvis du skal have en hurtig kiwimast på.

CAD-tegninger

Bo Petersen, der er arkitekt til dagligt, har udarbejdet CAD-tegninger til sin nye OK-jolle, hvor vægten er centreret dybt, samtidig er siderne bløde og det samme er dækket, der ikke er bygget efter en sandwichkonstruktion med skum som distancemateriale.

- Jeg ønskede en båd, der kunne vride, da jeg kun vejer 80 kilo. Nu kan masten arbejde mere i pustene med et blødt dæk med singlelaminat, hvor der er lagt stringere i form af træ i dækket, forklarer Bo Petersen, der ikke bare kan træde ud på dækket, så vil han ryge lige igennem, hvis han ikke træder de forstærkede steder.

Blødt fribord

Om fribordet forklarer han før han tog på vandet og træne i går med klubkammeraten Lars Stenfeldt.

- Vi har centreret vægten inden for reglerne, alle tegninger er forhåndsgodkendt hos måleren Alister Deaves i New Zealand. Der er tænkt over hver eneste millimeter. Bunden er gjort stiv så den bliver løftet op i bølgerne og fribordet er gjort blødere, så båden vrider mere i bølgerne, efter samme principper, som Finnjollerne er bygget efter, siger 52-årige Bo Petersen, der tidligere har vundet EM, samt bronze-VM i 2015.

Båden han lige nu sejler i køber Lars Andreasen fra Herslev Strand Sejlklub, mens Jesper Strandberg får nummer to, mens den tredje med Bo Petersen designideer leveres til Bo Petersen til maj, med de seneste forbedringer.

Bo Petersen går i år efter at levere gode resultater ved EM i Medemblick i Holland til april, VM i Frankrig i juli og NM i Sverige, samt DM i Herslev Strand.

Båden testes lige nu. Sejlklar koster en OK-jolle cirka 103.000 kr.

Der er tænkt på alle detaljer på den nye OK-jolle til Bo Petersen. Vægten er placeret dybt. Båden er bygget hos Strandberg Marine i Bukkerup ved Holbæk.

Se video med Strandberg fra 2014:

 

<iframe allowfullscreen frameborder="0" src="https://www.youtube.com/embed/qHnID6BY1bo" height="423" width="600"></iframe>
content-loader
content-loader
content-loader