Quantcast
Gå til hoved-indhold
2016-sæsonen skal udelukkende sejles i M32-katamaraner.Kapsejlads
2016-sæsonen skal udelukkende sejles i M32-katamaraner.

Aschenbrenner dropper Tour-kort: Mangler penge

Vi ved, at vi både sportsligt og ikke mindst økonomisk på nuværende tidspunkt ikke har det niveau til at blive verdensmester, forklarer Joachim Aschenbrenner, der dog vender tilbage hurtigst muligt.

Af Sara Sulkjær |

World Match Racing Tour offentliggør inden for kort tid, hvilke ansøgende hold, der får Tour-kortet næste sæson. Danske Joachim Aschenbrenner bliver dog ikke overrasket, når hans team ikke er at finde på listen. Teamet har nemlig selv valgt ikke at ansøge efter at have haft Tour-kort i 2015. 

Droppet på grund af nyt format 

World Match Racing Tour blev i 2015 opkøbt af Aston Harald. Siden da er der foretaget flere ændringer i formatet, hvor det helt store skridt er, at alle stævner i 2016 bliver sejlet i M32-katamaraner.

Tidligere er stævnerne blevet sejlet i forskellige kølbåde, hvor der sjældent er blevet afholdt to stævner i samme bådtype to gange i løbet af et år. 

Med M32’ere til alle stævner bliver det i højere grad et spørgsmål om at være dygtig til at sejle netop denne båd. Dette er et skridt, Aschenbrenner dog ikke var klar til.

- Det var på Bermuda i oktober, at det blev bekræftet, hvordan tingene kommer til at køre næste år. Det vil sige, at tiden til at forberede os til 2016-sæsonen var meget begrænset. Det var desværre ikke tid nok til at vi kunne sikre de økonomiske rammer, som er en forudsætning for, at vi kan opnå den krævede træningsmængde, fortæller han i en pressemeddelelse. 

Nyt projekt

Joachim Aschenbrenner har dog stadig som mål på sigt at blive verdensmester i matchrace. Det er med dette mål for øje, at holdet nu har valgt at gå ét skridt tilbage, for forhåbentligt senere at kunne gå endnu flere frem.

- Vi ved, at vi både sportsligt og ikke mindst økonomisk på nuværende tidspunkt ikke har det niveau, der skal til for, at blive verdensmester, forklarer Aschenbrenner. 

Holdet satser dog på hurtigst muligt at komme tilbage på World Match Racing Tour. Derfor startes et nyt projekt op, som skal sikre, at de nødvendige rammer er i orden, inden de igen begynder at deltage i stævnerne på World Match Racing Tour.

- Vi kunne have ansøgt om et Tour-kort og muligvis fået det, men vi vurderede, at vores begrænsede midler ville blive spildt ved at være nødsaget til at bruge stævnerne som træning, siger Joachim Aschenbrenner. 

I stedet handler det nu om at lægge en masse træningstimer i katamaraner, som holdet arbejder på at anskaffe. Når et tilstrækkeligt niveau i katamaranerne er nået, vil Aschenbrenner igen kigge efter deltagelse på World Match Racing Tour. Før bliver det dog ikke. 

Satser på 3. plads

Holdet er ikke helt færdigt med matchrace endnu for denne gang. I slutningen af januar drager holdet mod Malaysia til Monsoon Cup, hvor der samlet kæmpes om en pengepræmie på 6,5 millioner danske kroner.

Derudover kæmper Aschenbrenner for en placering i top 3 i den samlede stilling blandt holdene med Tour-kort. På nuværende tidspunkt er holdet placeret på en delt 4. plads blandt disse hold. 

To dage efter Monsoon Cup er slut er næste stævne i gang, som bliver Warren Jones, der sejles fra Perth i det vestlige Australien. Dette bliver dermed det sidste matchrace stævne for Aschenbrenner for en stund. 

- Det er underligt, når man har brugt det meste af sin tid de sidste syv år på at komme frem i matchraceverdenen, og i løbet af få måneder er hele formatet ændret, og vi starter næsten forfra. Vi er dog klar til at tage udfordringen op – lige nu bliver det bare ikke gennem matchracestævner, vi skal udvikle os, men nærmere en langsigtet forberedelse gennem træning, som skal bringe os tilbage igen, fortæller han. 

content-loader
content-loader
content-loader