Gå til hoved-indhold
Sejlsportsligaen kræver mange hænder. Jon Møgelhøj, Paw Hagen, Peter Lübeck og Christina Nielsen er klar til at gå på vandet til ligafinale i Hellerup. Foto Katrine BertelsenKapsejlads
Sejlsportsligaen kræver mange hænder. Jon Møgelhøj, Paw Hagen, Peter Lübeck og Christina Nielsen er klar til at gå på vandet til ligafinale i Hellerup. Foto Katrine Bertelsen

Mangel på uddannede officials

i øjeblikket er der ved at blive lagt sidste hånd på kapsejladskalenderen hos mange klubber og klasser. Men for første gang i mange år, er der mangel på uddannede officials.

Af katrine bertelsen |

Kigger man på listen over baneledere i Dansk Sejlunions database, er der kun 19 med national licens. Med Sejlsportsligaens opdukken og en eventuel 2. division, bliver der brug for dem alle, da Ligaen forbruger en del officials, for nu at sige det mildt.

Det kan komme til at gå ud over de allerede etablerede klasser, der kan få svært ved at skaffe baneledere og juryformænd (dommere) til sæsonens stævner. Allerede nu er flere af de ”gamle” og garvede baneledere og dommeres kalendre fyldt op, og det har igennem flere år været svært at finde formænd for protestkomiteerne.

– Det er på alle niveauer, vi mangler det hele, siger Mikael Jeremiassen, der er ansvarlig for kapsejlads i Dansk Sejlunion.

Der afholdes et Baneleder 1-kursus om året, men Mikael Jeremiassen siger, at hvis det var muligt at skaffe kvalificerede undervisere, kunne der holdes to årlige kurser. Problemet er, at mange, der tager Baneleder 1, ikke tager det for at gå videre i systemet, og f.eks. blive national baneleder.

– Mange tager det for at blive en bedre almindelig official, og for at lave aftenmatch i deres klub. De ønsker ikke at gå videre. Mht. Baneleder 2-kurset, kan vi samle ca. 10 personer om året, og der skal være en kritisk masse, ellers bliver kurset ikke godt, konstaterer Mikael Jeremiassen, og tilføjer, at der er nogle nationale baneledere, der ikke har husket at få fornyet deres licens, så der kommer nok lidt flere til over de næste par måneder.

For et par år siden blev netværket KLU35 stiftet, og de støvsugede markedet for unge, der gik med ambitioner om at blive baneleder eller dommer. Der er i øjeblikket ikke unge nok der vil gå den vej, derfor kan problemet med manglende officials godt vare en årrække.

Det er især på dommer-fronten der mangler officials, og mange klubber døjer med at finde egnede folk til protestkomitearbejdet på land.

På de nyligt overståede banelederkurser, var der 18 deltagere på baneleder 1, og ca. 10 på baneleder 2. Så der er håb forude, selv om der går nogle år, før de nyuddannede er klar til at få deres nationale licens og dermed kvalificerede til at varetage et DM.

Skulle du være interesseret i at tage en uddannelse som dommer, er der allerede et kursus i starten af marts. Adgangskravet er, at du skal have taget et regelkursus. Læs her mere om hvilke uddannelser du kan få i Dansk Sejlunion, og hvad det kræver.

content-loader
content-loader
content-loader