Gå til hoved-indhold
75 årige Kaj Ebler Hansen har haft sin Omega 42 siden 1999. Han betalte 400.000 kr. for denKapsejlads
75 årige Kaj Ebler Hansen har haft sin Omega 42 siden 1999. Han betalte 400.000 kr. for den. Foto: Troels Lykke

Omega 42 - velsejlende til solotur om Fyn

Den slanke svensker har i sytten år scoret point hos Middelfart-sejler Kaj Ebler Hansen (75) der nu bruger båden til ny solo-sejlads rundt om Fyn med gourmet-stop i Lundeborg.

 

 

 

 

Af Troels Lykke |

Lange, smalle både med stort overhang i stævnen er både, som danskerne kigger ekstra på i danske havne. Det fortæller Omega 42-ejer Kaj Ebler Hansen, æresmedlem og tidligere formand for Middelfart Sejlklub. 

- Mange spørger til båden, når min hustru og jeg sejler til Læsø, Anholt og Mariager Fjord, fortæller den fynske sejler til BådNyt på gaden.

Svenske Omega 42, der er bygget i høj kvalitet med mahogni-aptering, kom frem i 1977 og ifølge Middelfart-sejler Kaj Ebler Hansen er hans båd fra 1985 en af de senest byggede med byggenummer 141.

Men i 2006 genoptog Lidköpings Båtsnickeri produktionen af båden i en periode. Her var prisen 1,8 mio. kroner. Kaj Ebler Hansen gav dog kun 400.000 kroner for sin brugte Omega 42 i 1999.

En 12,8 meter lang båd med et stort, dybt cockpit og lavt fribord , som man ikke ser på ny turbåde i dag. Båden, der er tegnet af den svenske kultdesigner Peter Norlin, går med sin lange, harmoniske linjer og smalt skrog, som et eksprestog gennem bølgerne.

- Omega 42eren er virkelig vejlsejlende, den går syv knob på kryds og du skal først rebe storsejlet fra otte m/sek., der jo næsten fire tons bly i kølen, men den er ikke underrigget og så er det altid let at finde en havneplads, da den kun er 3,10 meter bred, siger den fynske sejler.

Nede i kahytten er der seks sovepladser og ståhøjde på 1,85 meter. Og varme er der også kommet i båden.

- Vi sejler fra det tidlige forår til sent efterår, derfor har vi fået oliefyr i båden, jeg har også installeret koldt og varmt vand i båden. Jeg har også fået installeret ny Raymarine kortplottere og Silva-vindmåler, forklarer Kaj Ebler Hansen, der er god til at bruge sine hænder til at fikse ting på båden.

I 1969 byggede han således selv en Nimbus 26.

Sejler med skrap bror

Flertallet sejler båden med rorpind, hvilket er et særsyn for så store både, men Kaj Ebler Hansen har, som en af de få, sat rat på sin båd. Det kunne vi se da vi møder ham under Palby Fyn Cup, hvor han sejlede blandt andet med sin lillebror Hans Ebler, der har vundet en del i Ylva-klassen.

-Det er super at sejle med min bror, han er en god taktiker. I flere år sejlede vi mod hinanden, da han sejlede i sin Elvstrøm 42, han slog os altid og vi blev nummer to. Vi har fået en del andenpladser, siger Kaj Ebler Hansen, der har sejlet kapsejlads Fyn rundt i 40 år. Og det er der flere grunde til.

- Det er et meget varieret farvand at sejle i, og en lang tur, hvor vi kommer tæt på hinanden. Det er nok meget en tur, mere end det er kapsejlads, vi får i hvert fald en pilsner og får god mad på turen, forklarer Omega 42-ejeren.

Han er faktisk så glad for at sejle Fyn rundt, at han nu står bag en ny tursejlads rundt om Fyn i august. I år deltog dog kun tre både i premieren. Men han håber flere bider på fremover.

Ny solo-sejlads med pitstop

- Jeg kalder den Fyn Rundt med gourmet-stop i Lundeborg. Det er en social tursejlads. Vi startede klokken seks lørdag morgen i Middelfart, så vi kunne være fremme i Lundeborg til grillbuffet klokken 18 på kroen.

Og det er vigtigt man kommer til tiden, derfor må man gerne sejle for motor gennem Svendborg Sund, der gider vi ikke kæmpe i tre timer i modstrøm. Man må i det hele taget godt starte motoren, hvis man er håbløst bagud til at nå middagen, fortæller sejleren, der sov i Lundeborg efter første etape.

- Vi overnattede i Lundeborg og startede klokken syv næste morgen. Det var en tur, og med selvstyrer er Omegaen let at sejle og sætte spiler på i 7-8 m/sek., som det var på turen. Det var en virkelig udfordrende og sjov sejlads, men man skal selvfølgelig huske at tage livline på hele tiden, siger Kaj Ebler Hansen, der dog ikke kom først i mål i Middelfart.

Det gjorde en Luffe 37, der sejlede en kortere distance, da den som eneste af de tre både, kunne sejle gennem lavbroen ved Storebæltsbroen, mens Omega 42eren og en X-362er måtte sejle en længere distance, hvor højbroen blev passeret.

 

Kaj Ebler Hansen er her ud for Bogense i Palby Fyn Cup 2016. Middelfart-sejleren har sejlet Fyn rundt 40 gange. Læs hele artiklen i BådNyt. Foto: Troels Lykke

DATABOKS:

Omega 42

Design Peter Norlin

Byggeår 1977

Længde 12,80 m

Bredde: 3,10 m

Dybgang 1,67 m

Deplacement 7,40 ton

Kølvægt 3,75 ton

Dieseltank 80 l

Vandtank 135 l

Motor Yanmar 27 hk

Brugtpris 400.000 kr.

Færre grundstødninger i Aasaa - sejlrende udgraves med specialudstyr

Asaa Havn's sejlrende har et ry for at være for lav, men med nyt specialudstyr blev renden nu gravet ud. En gravemaskine har fået en ekstra vogn, så den kan nå endnu længere ud.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites