Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Båden vejer 1950 kilo og kølen udgør de 1300 kilo. Foto: Jørgen Jensen

NewNordic 5.5 meter på vej til Bank på Mallorca

Jesper Bank skal fra i næste uge træne på Mallorca med OL-bronzevinder Jens Bojsen-Møller og tidligere Victory Challenge-sejler Mats Johansson. 5.5 meter blev bygget på tre en halv måned.

Af Troels Lykke |

NewNordic 5.5 på 9,65 meters længde og 1,9 meters bredde, er nu klar til testsejlads og befinder sige lige nu på motorvejen mod Barcelona, med designer Johan Joensen og bådebygger Jørgen Jensen.

De to har bygget båden til tiden. De startede lige efter jul og nu er den færdigbygget i Allerød.

- Vi tager båden på en færge mod Mallorca og Jesper Bank og gaster starter med træning i næste uge. Nye Elvstrøm Epex-kulfiber-sejl er syet, vi har set billeder af dem, siger Johan Joensen i dag til minbaad.dk.

Til Danmark til juli - VM i København til august

Båden forventes til Danmark til juli, og i slutningen af august stiller Jesper Bank op til VM ud for Skovshoved Havn med Jens Bojsen-Møller, der er tidligere OL-bronzevinder, verdensmester i Soling og har erfaring med 5.5 metersejlads.

Den anden gast om bord er svenskeren Mats Johansson, tidligere Starbåds-sejler og med på Victory Challenge i America's Cup i New Zealand.

Danske produkter

Den danske 5.5 meter er bygget i PRO SET epoxy. Og den er malet med Epifanes Yacht Coatings og andre materialer fra HF Industri & Marine i Svendborg. Båden er i det hele taget ret dansk

Masten er også dansk, efter den er produceret i alu hos John Mast i Greve.

- En mast til en 5.5 meter skal have specielle dimensioner og den er meget låst i målereglen. Masterne skal også veje det samme, derfor har vi valgt en alu-mast fra John Mast, forklarer designeren.

Kølprocent på 70

Kølen er også dansk. Designet af Lars Olsen i Dragør hos CDE Marine Design. Designet var mere kompliceret end først antaget, da 5.5 meter reglen er af ældre dato. Kølen blev støbt i Svendborg på Støberiet Ørkild.

- Vi har valgt en bulbkøl for at få en så høj kølprocent som muligt, med bulb kunne vi afvikle vægten ved at få det meste ned i bulben. Båden vejer 1950 kilo og kølen vejer cirka 1300 kilo, så kølprocenten er på cirka 70 procent, siger Johan Joensen.

- Vi er virkelig godt tilfredse med båden, siger han fra varevognen, der nu kører mod Barcelona, da den skal med færgen mod Mallorca i morgen aften.

Beslag og skødeskinner er fra Ronstan i Vejle.

Kølen blev støbt i Svendborg hos Støberiet Ørkild.

Jesper Bank får et smalt ror han skal styre.

På vej mod Barcelona.

content-loader
content-loader
content-loader